10. Sınıf Felsefe Bilgi Felsefesi Test 5

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

J. Dewey'e göre, insanın hayatında başarılı olmasını sağlayan, başarılı olmasını mümkün kılan düşünce ve bilgiler doğrudur. Bunun için o, insanın karşılaştığı problemleri çözme gücüne sahip bilgileri başarılı birer alet olarak görür. Ayrıca bilgiyi de, insanın çevresine uyumunu kolaylaştırıyorsa ve onu mutlu kılıyorsa doğru kabul eder.
Aşağıdaki yargılardan hangisi bu görüşleri destekler niteliktedir?

A

Doğru bilgiye ulaşmak imkansızdır.

B

Hiçbir konuda kesin yargıda bulunulmamalıdır.

C

Bilgiye ancak akılla ulaşılır.

D

Faydalı olan bilgi doğrudur.

E

Elimizdeki bilgilere şüpheyle bakmamız gereklidir.

Soru 2

Hume'a göre, "İnsan ilk duyu izlenimlerinden önce düşünemediği gibi, rüyasız uykularında da düşünemez."
Hume'un anlatmak istediği aşağıdakilerden hangisidir?

A

Doğru bilgiye kuşkuyla ulaşılır.

B

Doğru bilgi olgulardan hareketle elde edilir.

C

Doğru bilgi sezgiyle ulaşılır.

D

Doğru bilgi görünenlerin arkasında özlerdedir.

E

Tüm doğru bilgiler deneyden gelir.

Soru 3

Rönesans'tan beri teknik, insanın doğaya egemen olma gücü olarak anlaşılır. Bu nedenle teknik büyük endüstriye dönüşmüştür. Tekniğin ve endüstrinin bu anlamda belli bir amacı vardır. insan yaşamında rahatlık ve kolaylık sağlamak. Bilimsel bilgi ise, böyle bir amacı gütmez; o sadece bilgi elde etmek için araştırma yapar.
Parçada, teknik bilginin hangi özelliği vurgulanmaktadır?

A

Bilimsel bilgiden doğduğu

B

Gündelik bilgiye dayandığı

C

Doğaya egemen olmamızı sağlayan tek bilgi olduğu

D

Endüstrinin temelini oluşturduğu

E

Pratik fayda sağlayan bilgi oluşu

Soru 4

Kant'a göre doğru bilgi deneyle başlar, fakat deneyden doğmaz. Deney bilginin "hammadde" sini sağlar. Ancak böyle olması, bilginin deneyden çıktığı anlamına gelmez. Çünkü deneyle elde edilen hammaddenin bir biçime sokulması gerekir. Bu biçimlendirme işi zihinde bulunan bir takım zihin kalıpları sayesinde olur. Bu kalıplar ise deneyden gelmez, apriori (önsel) dir.
Kant, aşağıdakilerden hangisini vurgulamıştır?

A

Bilgi sağlamada deney ve aklın etken olduğunu

B

Bilgiye ulaşmanın olanaksız olduğunu

C

Olgulara dayanan bilginin doğru bilgi olduğunu

D

Bilginin kaynağının sadece akıl olduğunu

E

Bilginin kaynağının deney olduğunu

Soru 5

Dünyada mantıklı düşünen hiçbir kimsenin şüphe duymayacağı kadar kesin doğrulukta bilgi var mıdır? ilk bakışta pek de zor görünmeyen bu soru, gerçekte sorulabilecek en zor sorudur. Kaçamaksız ve inanılır bir yanıtın yoluna çıkan engelleri saptadığımız anda felsefe çalışmalarına iyice girmiş oluruz. Çünkü felsefe böyle uç soruları yanıtlama girişiminden başka bir şey değildir.
Bu felsefeyi diğer zihinsel etkinliklerden ayıran temel fark hangisidir?

A

insanın evreni ve doğayı anlama güdüsünü doyurmak

B

Kesin sonuçlara ulaşmaya çalışmak

C

Eleştirel bir bakış açısı ile edinilmiş bilgilere yeni sorularla yönelmek

D

Gündelik yaşamı kolaylaştıracak bilgiler vermek

E

Yaratıcı hayal gücüne dayanmak

Soru 6

Sokrates, felsefe tarihinin en önemli dönüm noktasıdır. Onun dönemine kadar "varlık" felsefenin tek konusu iken, onunla birlikte felsefeye "bilgi" ve "değer" konulan da girmiştir. Bu sebeple Cicero, Sokrates için, "Felsefeyi gökten yere indiren adam." demiştir.

Bu açıklamalara göre, Sokrates'in felsefe tarihi için önemi nedir?

A

insanla ilgili problemlerle yönelmesi

B

Felsefe ve bilimin konularını birbirinden ayırması

C

Metafizik konulara ağırlık vermesi

D

Bilimin önünü açarak ilerlemesini sağlaması

E

"Varlık" konusunu felsefeden ayırıp, çıkarması

Soru 7

Farabi'ye göre, felsefe gerçektir, din de gerçektir. O halde, bu ikisi aynı şeyleri söylerler. Felsefe akıl gücü ile yapılır, din ise vahiy ile elde edilir. Akılın verdikleri ile vahiyin verdikleri hep aynı kaynaktan çıkmıştır.
Farabi'nin bu düşünceleri, öncelikle aşağıdakilerden hangisini açıklamaya yöneliktir?

A

Felsefe ve dinin farklı alanlarla ilgilendiği

B

Tanrı'nın varlığının felsefeyle ispatlanabileceği

C

Dinin felsefeden daha üstün olduğu

D

Din ile felsefenin uzlaştırılabileceği

E

Felsefenin boş ve gereksiz bir çaba olmadığı

Soru 8

Descartes bilgi edinmede şöyle bir yol izler: önce her şeyden, kendi varlığımızdan bile şüphe edelim. Bunu yaptıktan sonra şüphe edemeyeceğimiz tek şeyin şüphe etmek olduğunu anlarız. Şüphe edebildiğimize göre, düşündüğümüz de oldukça açıktır. Düşünebilmek için var olmak gerekir. Düşünebildiğimize göre kendi varlığımızı kanıtlamış oluruz. Bundan sonra da diğer varlıkları kanıtlamaya devam ederiz. Bu yöntem bizi sağlam ve kuşku duymayacağımız bilgilere ulaştırır.
Descartes'ın, şüpheciliği aşağıdakilerden hangisidir?

A

Aşırı şüphecilik

B

Şüpheyi amaç olarak görme

C

Dogmatik şüphecilik

D

Metodik şüphecilik

E

Bilimsel şüphecilik

Soru 9

"Gerçek" veya "gerçeklik" asla söylenemez. Çünkü gerçek, söylenen şeyin veya ileri sürülen bir fikrin konusu olan şeydir. Dolayısıyla dış dünyada nesnel olarak bulunur. Örneğin, güneş, hava sıcaklığı, yağmurun yağması birer gerçektir. Ama güneşin var olduğuna, havanın sıcaklığına, dışarıda yağmurun yağdığına ilişkin bir ifade doğru ya da yanlış olabilir. O halde doğruluk, zihinle veya zihnin ürettiği bir şeyle ilgilidir.
Buradan hareketle, aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılabilir?

A

Gerçeklik, bir varlık olduğu halde, doğruluk bilgilerin bir özelliğidir.

B

Herkes için ortak doğru bilgiye ulaşmak imkansızdır.

C

Nesnesiyle uyuşmayan ifadelerin doğruluk değeri de yoktur.

D

Gerçekliği olan bir şeyi incelemek gereksizdir.

E

Gerçekliği olan bir şeyin doğruluğundan şüphe edilmemelidir

Soru 10

Septisizm'in savunucularından Sextus'a göre; bir şeyin mutlak biçimde doğru olduğunu belirlemek için bir kanıta ihtiyaç vardır. Oysa bir ölçüye ulaşmak için de yine bir kanıt gerekmektedir. Böylece kendimizi bir döngüsellik içinde buluruz.
Parçaya göre, aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

A

Doğru bilginin ölçütü sezgilerimizdir.

B

Doğru bilgiye, doğduğumuzda sahibizdir.

C

Herkes için ortak doğru bilgi yoktur.

D

Yaşadıkça, tecrübelerimizle doğru bilgiye ulaşırız.

E

Gerçeklik insanı mutlu etmez.

Soru 11

"Ateş üzerinde buz tutan su" alışkanlıklarımıza aykırıdır. Oysa aklın ilkelerinden özdeşlik ve çelişmezlik ilkesine aykırı değildir. Ateşin, suyu buz tutturacak yerde kaynatacağı hakkında denemeden gelen bir zorunluk yoktur. Yani, eğer ateşe koyduğumuzda su buz tutsaydı, bu sefer ona alışırdık. Aslında ateş içindeki suyun buz tutması aklımıza değil, beklentilerimize aykırıdır. Bu nedenle sıcaklıkta erime arasındaki ilişkinin bir zorunluluk olduğunu sanmak bir yanılgıdır.
Hume'nın bu açıklaması, aşağıdaki yargılardan hangisini kanıtlamaya yöneliktir?

A

Bütün olayların temelinde neden - sonuç ilişkisi vardır.

B

Nedensellik ilkesi bir akıl ilkesi değil, alışkanlık ilkesidir.

C

Her şey değişimin sonucudur.

D

Ne akıl ne de deneyim tek başına hiçbir şey açıklayamaz .

E

Zihin (akıl) doğuştan boş bir levhadır, yaşadıkça dolar.

Soru 12

Doğruluğu kanıtlanmamış şeylere doğru denemeyeceği gibi yanlışlığı kanıtlanmamış şeylere de yanlış denemez.
Herhangi bir şey hakkında yargıda bulunabilmek için mutlaka onun doğruluğu ve yanlışlığını sarsılmaz bir biçimde
kanıtlamak gerekir.
Kritisizmin bu görüşü, bilimsel bilginin hangi özelliğini vurgulamaktadır?

A

Kişisel yorumlamalarda bulunmama

B

Somut verilere dayanma

C

Eleştirel olma

D

Sistemli ve düzenli olma

E

Akıl ve mantık ilkelerine dayanma

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 12 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
1112Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Doğru 1.50
Yanlış 4.50
Net 0.00
Çözülme Sayısı 2

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
cihan kavan 3 9 168 saniye
Sümeyye saça 0 0 39 saniye
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör