10. Sınıf Felsefe Din Felsefesi Test 7

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Teoloji, belirli bir dini, bu dine ait inanç esaslarını, ilkelerini, kısacası bu dine ait konu ve problemleri ele alır.
Amacı, dini temellendirmek ve açıklamak suretiyle inananların inançlarını güçlendirmektir. Bundan dolayı Hristiyan teolojisi, İslam teolojisi gibi teolojiler ortaya çıkmıştır. Din felsefesi; herhangi bir dini değil, dinleri genel olarak ele alır. inanma olayı üzerinde dururken dinin dogmalarını ele almaz. Din üzerine felsefi olarak düşünmek; dinin kendisini veya türlerini, temel kavramlarını felsefenin eleştirel, tutarlı, sistemli incelenmesinin konusu yapar.
Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A

Din felsefesi kapsamı bakımından teolojiden daha geniştir.

B

Teolojiler ilgilendikleri dine, inanç temelinde yaklaşırlar.

C

Felsefe için dinlerin bir önceliği yoktur.

D

Din, felsefe için bir problem alanıdır.

E

Din problemine teoloji inançla, felsefe akılla yaklaşır.

Soru 2

Evren yoktan var olmamıştır.
Evrenin varlığı Tanrı'ya bağlıdır.
Evrenin varoluş nedeni Tanrı'dır.
Var olanın var olması için bir neden gereklidir.
Gazali bu görüşüyle aşağıdakilerden hangisini açıklamak istemiştir?

A

Tanrı'nın güç ve kudretini açıklamayı

B

Tanrı'nın varlık sebebini açıklamayı

C

Evrenin varlığının, ilk sebebini açıklamayı

D

Panteizmin iddialarını çürütmeyi

E

Tek yaratıcının Tanrı olduğunu ispat etmeyi

Soru 3

Ölülerin gömülme, yakılma, mumyalanma törenleri dini olduğu kadar kültürel nitelik taşıyan geleneksel ritüellerdir. Bazı toplumların ölülerini ölmeden kullandığı eşyaları ile birlikte gömdükleri bilinmektedir.
Örnek durum din felsefesinin problemlerinden hangisinin konusu içinde yer alır?

A

Tanrı'nın emirleri

B

Tanrı - evren ilişkisi

C

Evrenin sonsuzluğu

D

Ruhun ölümsüzlüğü

E

Yaşamın anlamı

Soru 4

Bir bilim insanı yapay zeka ile robot yapabildiği gibi Tanrı'da kendi kendine işleyen, kendi içinde yasaları olan bir evren yaratmıştır. Mükemmel olan Tanrı, mükemmel olan evreni yaratmıştır. Onun yarattığı evrene karışmaya gerek yoktur.
Parçada söz edilen Tanrı anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?

A

Bütün evrenin tek ve mutlak hakimi olan Tanrı anlayışı

B

Tanrı'nın evreni yarattıktan sonra kendi işleyişine bıraktığı anlayışı

C

Tanrı'nın evrenin başlangıcı ve sonunda yer aldığı anlayışı

D

Tanrı'nın evrenin işleyişine her zaman dahil olduğu anlayışı

E

Tanrı'nın evrenle bir ve aynı olduğu anlayışı

Soru 5

Doğa bize sadece güzellikleri ile değil sırları, şifreleriyle de görünür aslında. insan gördüklerinin yanında sırlan bulmak, şifreleri de çözmek ister, sürekli arar. Halbuki aradığı sır, hem çok derinlerdedir hem de gözünün önündedir şifrelerin çözümü. Şifrelerle donatılmış bir yapı olarak düşünürsek doğayı, Tanrı bu yapının her yerindedir.
Dine inanan bir kişinin evrene bakışı aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir?

A

Bilimi kullanarak doğayı anlama

B

Doğaya egemen olmaya çalışma

C

Evrendeki her şeyin arkasında Tanrısallığı görme

D

Sırlan ve şifreleri akla dayanarak açıklama

E

Doğaya uygun bir yaşam sürebilme amacını taşıma

Soru 6

Evrende bir düzen vardır. Bu düzen, bir düzen vericinin varlığını gerektirir. Nasıl ki gelişi güzel ortaya atılmış belirli sayıdaki çelik parçasından bir saat meydana gelmezse, saatin doğuşu için o çelik parçacıklarına düzen kazandıracak bir saatçiye ya da akıllı insan varlığına gerek duyuluyorsa, evrendeki düzenin nedeni olan düzen verici bir varlık da bulunmalıdır.
Parça aşağıdaki sorunlardan hangisi ile ilgilidir?

A

Ruhun ölümsüzlüğü sorunu

B

Tanrı'nın varlığını sorunu

C

Vahyin imkanını sorunu

D

Ölümden sonraki yaşamı sorunu

E

Mucizelerin oluşumu sorunu

Soru 7

Orta Çağ'da kutsal kitaba uymadığı gerekçesiyle kilise, bilimsel çalışmalara karşı çıkmıştır. Bilimsel çalışmalara uygun ortam arayışları Tanrı anlayışının yeniden yorumlanmasına sebep olmuştur. Tanrı'nın insana kendi aklından akıl verdiği, dünya işlerinin insanlar tarafından düzenlenmesi gerektiği, aksi düşüncenin Tanrı'nın kusursuz ve yaratıcı oluşuna gölge düşüreceği savunularak kilisenin katı tutumu hafifletilmeye çalışılmıştır.
Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılmaz?

A

Toplumsal ihtiyaçlar vahyin yeniden yorumlanmasına sebep olabilir.

B

Dinler toplumları şekillendirirken insanlar da dini şekillendirir.

C

Farklı Tanrı anlayışlarını kavramak için toplumsal kökenlerini bilmek gerekir.

D

Bilim kendine uygun koşullar yaratmak için fırsatları değerlendirir.

E

Din ile bilim günümüzde ortak bir doğruda birleşmişlerdir.

Soru 8

İnsanların sosyal hayattaki yerinin belirlenmesinde ait olduğu sosyal tabaka ve sosyal sınıf önemli bir yer tutar. Kişinin eğitimi ve ekonomik durumu, hangi tabaka ya da sınıfta yer alacağının, dolayısıyla toplumsal saygınlığının önemli ölçüde belirleyicisidir. Aynı inanca sahip insanlar mabede girdikleri zaman, bütün bu farklılaştırıcı özellikleri ortadan kalkar. Sadece ve sadece Tanrı'ya kulluk etmeyi düşünen insanlar olarak aynılaşırlar.
Parçada belirtilen durum dinin hangi özelliğiyle açıklanabilir?

A

İbadet edenlerin farklı duyguları taşımasıyla

B

Haksızlık yapmanın günah olmasıyla

C

Yaratılmışların hepsinin değerli olmasıyla

D

Tanrı'nın bütün kullarına eşit mesafede olmasıyla

E

Dinin birleştirici ve bütünleştirici olmasıyla

Soru 9

Her olay, olması gereken bir biçiminde olur. Başka bir şekilde olması olanaksızdır. Olup biten her şey Tanrı'nın gizemli yapısının bir görüntüsüdür.
Parçada anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?

A

Evrenin düzen içerdiğini

B

Tanrı'nın bilinemeyeceğini

C

Her şeyin geçici olduğunu

D

Evrenin her şeyi kapsadığını

E

Her şeyin varlığının Tanrı'ya bağlı olduğunu

Soru 10

Siyasetteki hak kavramı, dinde yerini kul hakkına bırakır. Haklan ihlal etmek nasıl suçsa, dinde de Tanrı'nın kullarına bahşettiği haklan çiğnemek büyük günahlardandır. Tanrı: "Benim huzuruma ne ile gelirseniz gelin affederim, ancak kul hakkıyla gelmeyin, affetmem" demektedir.
Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A

Tanrı, kullarına ötekine karşı olan sorumluluklarını hatırlatmıştır.

B

Tanrı, insanın başka bir insana olan sorumluluğunu gözetendir.

C

Kul hakkının sınırlarını belirleyen kesinleşmiş kurallar vardır.

D

Din normatif (kural koyucu) olduğu için davranışları sınırlandırmaktadır.

E

Hak yemek her iki dünyada da cezası olan bir davranıştır.

Soru 11

Bir şaman, bir budist ya da bir müslüman ayrı kutsallara inanır ve tapınırlar. Bu halleriyle felsefeci için aynılaşırlar. Felsefeciyi ilgilendiren dinin pratikleri, ritüelleri değil; tapan tapınılan ilişkisi, insanın ibadete yönelmesinin sebepleri gibi her dinde var olan yapılardır. Çünkü bir dinin felsefesi değil. din felsefesi vardır. Bir din temelinde felsefe yapmak, felsefenin doğasına aykırıdır.
Bu parçaya göre din felsefesini teolojiden ayıran temel özellik aşağıdakilerden hangisidir?

A

Dinlere eleştirel yaklaşması
B)
C)
D)

B

Evrensel konulara yönelmesi

C

Dinlere bütüncül yaklaşması

D

Dinsel farklılıkları yok sayması

E

Dinlerin Tanrı anlayışlarının sorgulanması

Soru 12

I. Tanrı'nın var olup olmadığı bilinemez.
II. Tanrı vardır ve evrenin hakimidir.
III. Tanrı ve evren özdeştir.
Tanrı ile ilgili görüşler aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru sırayla verilmiştir?

A

I- Agnostisizm
II- Teizm
III- Deizm

B

I- Deizm
II- Teizm
III- Panteizm

C

I- Agnostisizm
II- Panteizm
III- Ateizm

D

I- Panteizm
II- Deizm
III- Ateizm

E

I- Agnostisizm
II- Teizm
III- Panteizm

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 12 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
1112Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör