10. Sınıf Felsefe Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Test 1

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Felsefe öğretmeni öğrencilerine Uludağ ile Kafdağı arasındaki farkı sorar. Öğrencilerden birisi söz isteyerek “Uludağ’ın var olduğunu herkes kabul ederken; Kafdağı’nın yalnızca masallarda olduğunu” ifade eder. Öğretmen de öğrencinin cevabına ek olarak “Kafdağı’nın yalnızca düşüncede var olduğunu” belirtir.

Parçada örneklendirilen gerçek ve düşünsel varlık kavramları ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlış bir çıkarımdır?

A
Düşünsel varlığın zorunlu olarak nesnel dünyada var olması gerekmemektedir.
B
Nesnel dünyadaki her varlık aynı zamanda gerçek ve somut olarak vardır.
C
Gerçek varlık zaman ve mekân içinde yer alan nesnel gerçekliktir.
D
Düşünsel varlıklar nesnel gerçekler gibi somut olarak vardır.
E
Düşünsel varlık zaman içinde yer alamayabilir.
Soru 2

“Her varlık belli bir amaca doğru hareket etmektedir.” savı ne kadar da haklı bir yargı değil mi? Her çocuk büyüyüp bir yetişkin olma amacı taşımaktadır. İnsan dışında, diğer varlıklarda da buna benzer bir durum söz konusudur. Örneğin bir meşe palamudu, meşe ağacı olma amacını içinde taşır yani amacı haline gelebilme potansiyeline sahiptir.

Metindeki fikirlere sahip bir kişinin aşağıdakilerden hangisini “değişme” olarak ifade etmesi beklenir?

A
Varlığın bilinci dışında gerçekleşen bir durumdur.
B
Varlığın özünün bilinmemesi gerçeğidir.
C
Potansiyel olanın gerçekleşmesi hâlidir.
D
Bilgisel durumlar için var olan bir gerçekliktir.
E
Varlığın özgürlüğünün somut alana taşınmasıdır.
Soru 3

Bu iki filozof ile ilgili verilen açıklamalar aşağıdaki sorulardan hangisine bir cevap niteliği taşır?

A
Varlığın temel niteliği nedir?
B
Evrende bir amaç var mıdır?
C
Varlık var mıdır?
D
Varlık bir midir, çok mudur?
E
Evren sonlu mudur, sonsuz mudur?
Soru 4

Bilgi felsefesi; bilginin ne olduğunu, nasıl ve hangi yollarla elde edildiğini sorgular. Aşağıda bilgi felsefesinin ele aldığı konuların ve sorularının bir tablosu yer almaktadır.

blank

Verilen tabloda problem alanlarına karşılık gelen sorulardan hatalı olan ve doğru şekli aşağıdakilerden hangisidir?

A
I - Bilgi nedir?
B
II - Bilgimiz nereden gelmektedir?
C
III - Bir bilgiyi doğru kılan ölçütler nelerdir?
D
II - Bilgi ve gerçeklik iki ayrı şey midir?
E
IV - Ne tür bir bilgi doğru bilgi kabul edilir?
Soru 5

Şimdiye kadar en doğru, en şüphe götürmez olarak kabul ettiğim şeylerin hepsini, duyulardan veya duyular yoluyla öğrendim. Hâlbuki bu duyuların bazen aldatıcı olduklarını tecrübe ettim. Bunun için bir defa aldatanlara hiçbir zaman tamamıyla güvenmemek tedbir gereğidir.

“Descartes”

Bu parçada aşağıdakilerden hangisine yönelik bir açıklama yapılmaktadır?

A
Bilginin kaynağına
B
Bilginin elde edilme yöntemine
C
Bilginin hakikati verip vermediğine
D
Bilginin gerçeklikle ilişkisine
E
Bilginin varlığı doğru temsil edip etmediğine
Soru 6

İnsan bildiği oranda kendisini doğal çevresinin dolaysız bir uzantısı kılan hayvani varoluşundan uzaklaştırmakta ve bu doğal ve dolaysız varoluşunu olumsuzlayıp dönüştürerek bir kültür varlığı olmaktadır. Toplumsal çevremize baktığımızda gördüğümüz şey, el değmemiş vahşi doğadan farklı olarak edinilmiş bilgilerle dönüştürülmüş nesnelerin insani dünyasıdır. Bir trafik ışığı, bir ev, bir masa ya da bir uçak bir hayvan açısından yalnızca içgüdüleri uyaran dolaysız bir duyum içeriğiyken belli bir bilgi ve kültür donanımına sahip bir insan için tüm bu nesneler uzun bir tarihsel sürece yayılan bir bilgi biriminin sonucu olarak anlam yüklüdürler ve vardırlar. Vahşi bir doğal alandan bir kentsel alana girdiğimizde ilk duyumsadığımız şey, insanların bilgi ve emeğiyle dönüştürülmüş gerçekliğin tarif edilemez bir simge ve anlam yoğunluğu yaratmasıdır. İnsan dili ve düşüncesi bütün dolayımlarıyla uygar toplumun özünü ve ruhunu belirlemektedir.

Bu parça aşağıdaki sorulardan hangisine bir cevap niteliğindedir?

A
Elde ettiğimiz bilgi nesnesine uygun mu, değil mi?
B
Varlığın doğru bilgisine ulaşılabilir mi?
C
Hatadan kaçınmak mümkün mü, değil mi?
D
Bilgi neden insanı insan yapan etkinliktir?
E
Bilgi gerçeği verebilir mi?
Soru 7

‘Varlık’ tüm var olanları kapsayan en geniş felsefi kavram olarak ele alınır. Tüm var olanlar ise düşünülebilen her şeyin toplamıdır. Ne türden olursa olsun düşünceye konu olan her şey bir var olandır. Tepegöz gibi imgesel bir şeyden 5 sayısına, Ağrı Dağı’ndan karın ağrısına kadar her türden nesne bir var olandır. Bu bağlamda felsefe tarihinin ilk sorusu tüm var olanların kökeninin ne olduğu sorusudur. Ne var ki, varlığın kökenine ve yapısına ilişkin açıklamalar yalnızca felsefeden gelmez. Başka açıklama denemeleri mitlerde görülür. Deyim yerindeyse varlığın kökeni sorunu felsefi düşüncenin, mitolojik düşünceden edindiği mirastır. Bu tutumun gerisinde ise insanın akıllı bir varlık olarak yeryüzünde bulunduğu her dönemde çevresinde olup bitenleri anlamak, yorumlamak ve bir kökene bağlamak isteği yer alır. Mitolojilerin kaynağı insanın bu arayışıdır.

Bu parçada aşağıdaki sorulardan hangisine bir cevap yoktur?

A
Bir şeyin varlık olarak nitelenmesi için gerekli şartlar nelerdir?
B
Felsefe tarihinde ilk soru nedir?
C
Varlığın kökenine yönelik açıklamalar felsefe dışında hangi alanlarda ele alınır?
D
Varlığın kökenine yönelik sorgulamalar insanın hangi yetisi ile ilişkilidir?
E
Felsefeyi mitolojiden ayıran yönler nelerdir?
Soru 8

Mitolojik düşünmede, içinde bulunduğumuz şeylerin nedeni genellikle insansı özellikler taşıyan Tanrılardır. Bizi çevreleyen her şey bu kişileşmiş Tanrılarla bağıntılıdır. Sözgelimi Yunan Mitolojisinin başkarakterlerinden biri olan Zeus gökyüzünde olup bitenlerin nedenidir. Bir yerde şimşek çakarsa Zeus’un öfkelendiği düşünülür. Dolayısıyla olup bitenlerin nedeni ile Tanrılar arasında kurulan bağlar keyfi ve gevşektir. Bir başka deyişle mitolojik düşünmede düşünceler arasındaki nedensellik ilişkileri sağlam değildir. Öyleyse mitolojik düşünmede şeylerin kökenine ilişkin açıklamalarda Tanrılara başvurulurken, felsefi düşünmede dünya içinde kalınır.

Bu parçadan hareketle felsefede varlık alanındaki çeşitliliğin kökeninin aşağıdakilerden hangisinde arandığı söylenebilir?

A
İdealar dünyasında
B
Metafizik alanda
C
Numenal bilgide
D
A posteriori bilgide
E
Duyulabilir ve algılanabilir dünyada
Soru 9

• Ben nasıl var oldum?
• Başlangıçta ne vardı?
• Evrende gayelilik var mıdır?
• Beni çevreleyen çeşitliliğin kaynağı nedir?
• Çeşitlilik nasıl oluştu?
• Görünenlerin arkasında görünmeyen bir düzen var mı?
• Bu karmaşık ve dağınık görünen evren daha yalın öğelere indirgenebilir mi?

Verilen sorular aşağıdakilerden hangisine yöneliktir?

A
Metafiziğin varlıkla ilgili sorularına
B
Aksiyolojinin değerler ile ilgili sorularına
C
Epistemolojinin bilginin değeri ile ilgili sorularına
D
Sanatın güzelin ne olduğu ile ilgili sorularına
E
Felsefenin ana konularının sorularına
Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 9 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
6789Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Doğru 3
Yanlış 6
Net 1.00
Çözülme Sayısı 1

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör