10. Sınıf Felsefe Felsefi Okuma ve Yazma Test 9

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Maine de Biran'a göre özgürlüğümü en iyi bir biçimde bana gösteren şey güç deneyimi, en sıradan kas gücü deneyimidir. Örneğin kolumu dimdik uzatarak şu sandalyeyi havaya kaldırırım .. Biraz sonra kolum ağırmaya başlar. Ama ben eğer istersem bu çabamı devam ettirebilirim. Ben yalnızca kasılmış, acı duyan beden değilim, aynı zamanda duyduğum acıya rağmen o çabayı devam ettiren bedenden üstün olan "organik - üstü" iradeyim. Böylece kendi bedenimin karşı koymasına ve acı içinde olmasına rağmen, kelimenin tam anlamında özgür olduğumu hissetmekteyim.
Metinde geçen düşünce aşağıdaki sorulardan hangisine bir cevaptır?

A

İnsan eylemleri karşısında iradi bir özgürlük var mıdır?

B

iradi davranış nedir?

C

Vicdan nedir?

D

Ahlaki eylemlerimizin amacı nedir?

E

Evrensel bir ahlaki ilkeden söz edilebilir mi?

Soru 2

"Vatikan'ın Zindanlarında Gide, kahramanlarından birine çok karakteristik, hiçbir nedeni olmayan bir eylem yaptırır. Kahramanımız Lafcadio, trenle Roma'ya gitmektedir. Gece olduğunda kompartımanında zayıf, güçsüz görünüşlü biriyle Amedee Fleurissoire'le tek başına kalır. "Lafcadio şöyle düşünmekteydi: Kim görebilir? işte o orada, yanı başımda, elimin altında kolayca hareket ettirebileceğim şu ikili kapı. Bu kapıyı ittiğimde direnmesi mümkün değil, bu onun aniden öne doğru devrilmesine yol açacaktır, hafif bir itmem yeterli olacaktır. En ufak bir çığlık duyulmayacaktır. işte size nedeni olmayan bir cinayet. Polis ne kadar zor durumda kalacak! Aslında olaylardan çok ben kendimi merak ediyorum. Lafcadio karan rastlantıya bırakır."
Metindeki düşünce aşağıdaki sorulardan hangisine cevap niteliğindedir?

A

Özgürlük ve sorumluluk arasındaki ilişki nedir?

B

insan ahlaki eylemlerinde özgür müdür?

C

Nedensiz bir eylem mümkün müdür?

D

Vicdan nedir?

E

Ahlak nedir?

Soru 3

Ah sefil insani Nasıl bir yaşam pusunda
Tehlikeler arasında, gürültü patırtı içinde
Sürüyor kısacık ömrünü; nasıl da tıka basa besliyor
Semiz tutkularını, doğanın gereklerini aşarak!
Doğa bilgece kısıtlamış iştahımızı oysa
Ve an arzulardan başkasını istemez;
Dingin bir ruh, acılardan uzak bir beden ...
Tüm istediğimiz bu olsun, korkular bir yana dursun
Ki doymaz arzumuz dinsin.
Aşağıdakilerden hangisi Lucretius'a ait bu dizelerde yer alan düşünceye ters düşer?

A

Ahlaki eylem, doğayla naif bir uyumdur.

B

Arzularımızdan ve tutkularımızdan arınmak ahlakidir.

C

Doğanın kuralları ile yaşayan insan mutlu olur.

D

Ahlaki eylemlerimizin amacı ruhsal bir dinginlikle elde edilecek olan hazdır.

E

Bedensel arzularımıza boyun eğmek doğanın kurallarına uymak demektir.

Soru 4

Tümel olumlu bir önerme, kendisine karşılık gelen tikel olumsuz bir önermeyle çelişiktir. Aynı şekilde tümel olumsuz bir önerme de tikel olumlayıcı önerme ile çelişiktir.
Örneğin;
"Hiçbir insan beyaz değildir. ( Tümel olumsuz)" ve "Bazı insanlar beyazdır." (Tikel olumlu) önermeleri çelişiktirler.
Buna göre;
"Tüm Yunanlılar yalancıdır."
önermesinin çelişiği aşağıdakilerden hangisidir?

A

Bazı Yunanlılar yalancıdır.

B

Hiçbir Yunanlı yalancı değildir.

C

Bazı Yunanlılar yalancı değildir.

D

Birçok Yunanlı yalancıdır.

E

Bir kısım Yunanlılar yalancıdır.

Soru 5

Locke: " Bize bilgimizin malzemesini oluşturan ideleri temin eden kaynak deneyimdir." der.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A

Bilgilerimiz doğuştan zihnimizde bulunur.

B

Bilgilerimizin kaynağı duyumlardır.

C

Tecrübe ve deneyim sonucu bilgileri ediniriz.

D

Zihnimde deneyden gelmeyen hiçbir bilgi yoktur.

E

insan zihni doğuştan boş bir levhadır.

Soru 6

Nermi Uygur: "Sorusuz sorgusuz herkesin sevdiği bir felsefeyi benimseyen ya düşünme tembeli ya düşünme korkağı ya düşünme emeklisidir. Yaşanmamış felsefeden yaşama felsefesi olmaz. Felsefeyi sevmek felsefeyi kuru laf olmaktan çıkarır. Felsefe sevmediğini söyleyen bile felsefe yapıyorsa bir bakıma felsefeyi seviyor demektir."
Buna göre aşağıdakilerden hangisi metinde yer alan düşünceyle örtüşmez?

A

Felsefe kurgusal olandan sıyrılıp pratik olana aktarılmalıdır.

B

"Felsefe sevmiyorum." diyen kişi bile felsefe yapıyordur.

C

Felsefe sevgisi ile felsefe, kuru laf olmaktan çıkar.

D

Felsefe yapmak fildişi bir kuleden hayatı seyretmektir.

E

Felsefe düşünüleni benimseme ile değil, bizzat bireysel bir düşünme ile yapıldığında yaşamsal bir değer bulur.

Soru 7

Çok ciddi bir çaba ile duyular ve zorunluluklar üzerinde düşünmeye, bunlardan şüpheye düşmenin mümkün olup olmadığını aramaya başladım. Uzun zaman şüpheden ileri gelen araştırmalardan sonra duyularda hata olmayacağından emin olmayı kabul etmedim. Bu konuda düştüğüm şüphe güçlendi. içim diyordu ki; "Duyulara nasıl güvenilebilir?" Bunların en güçlüsü görme duyusudur: Bu duyu gölgeye bakar, onu sabit hareketsiz görür. Onda hareket olmadığına karar verir. Bir süre sonra deney ve gözlem de anlar ki o hareket ediyor. Ancak o hareket birdenbire olmayıp giderek azar azar oluyor, onda sabit olmak durumu görülmüyor. Bununla birlikte göz yıldıza bakıyor, onu bir altın lira büyüklüğünde görüyor. Oysaki geometrik kanıtlar onun üzerinde bulunduğumuz dünyadan daha büyük olduğunu gösteriyor.
Gazali'ye ait bu metinden aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

A

Görme duyusu ile elde edilen bilgilerden şüphe edilemez.

B

Doğru bilginin kaynağı deneydir.

C

Doğru bilgi imkansızdır.

D

Bilgilerimiz akıl ve deneyin birlikte hareket etmesiyle sağlanır.

E

Duyu verilerinden gelen bilgi yanıltıcıdır

Soru 8

İnsan aklının bilgilerinin bir çeşidinde garip bir alın yazısı var: Kaçınılmaz sorular yüzünden tedirgin olmak. Gerçi bu sorular, aklın kendi yapısından çıkar, ama o da bunlara cevap veremez. Çünkü bunlar insan aklının her türlü gücünün üstüne çıkar. İşte bu alan Kant'a göre metafiziktir.
Metinde yer alan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?

A

Bilgilerimiz doğuştan gelir.

B

Bilgilerimiz sınırsız bir bilme yetisine sahiptir.

C

insan aklı metafizik alanın bilgisini edinmekte yetisizdir.

D

Tüm bilgilerimiz kaderimize bağlı olarak oluşur.

E

Bilim gelecekte her türlü bilgiye ulaşacaktır.

Soru 9

Dil, duygulan, algıları, dünyayı anlama ve açıklama biçimidir. En basit anlatımla, düşüncede oluşmuş simgeler sistemi, insanlar arası iletişimi sağlayan temel unsurdur. Felsefenin ve bilimin aktarılması, insanlar tarafından anlaşılması. kültürün oluşması, kültürün aktarımı için dil önemli bir unsurdur. Duygular, düşünceler, istekler dille anlatılır. Geçmişten günümüze kadar tüm birikimler dil ile aktarılır. Böylece insan dünyayı anlamlandırır ve açıklar.
Buna göre dil ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?

A

Dil dünyayı resmeder.

B

Dil, var1ığın evidir.

C

Bilim ve felsefe dil ile aktarılır.

D

İnsan dünyayı dil ile anlamlandırır.

E

Dil yanlışlan kültürün oluşmasının önünde bir engeldir.

Soru 10

Ibn-i Sina'ya göre düşünen ruh bedene ihtiyaç duymadan da düşünür. Bu konuyla ilgili· "Uçan Adam" örneğini verir. Buna göre ruh hiçbir nedene bağlı değilken bile kendisini bilir. Bu nedenle ruh bedenden bağımsız bir varlıktır, organları sadece onun elbisesidir.
Buna göre Ibn-i Sina "Uçan Adam" örneğini aşağıdakilerden hangisini ispatlamak için kullanmıştır?

A

Ruhun ölümsüzlüğünü

B

Bedenin tek töz olduğunu

C

Ruhun tek töz olduğunu

D

Ruh ve bedenin birbirlerine bağlı olduğunu

E

Ruhun beden gibi ölümlü olduğunu

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 10 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Doğru 2
Yanlış 8
Net -0.67
Çözülme Sayısı 1

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
ONUR ARDA YILDOĞAN 2 8 14 saniye
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör