10. Sınıf Felsefe Felsefi Okuma ve Yazma Test 6

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Whitehead'e göre varlık, doğaya yönelerek sorgulanmalıdır. Doğayı oluşturan her şey durmaksızın etkileşir ve bir akışı oluşturur. Bu akış, doğanın bileşenleri arasında olan olayların en temel özelliğidir ve sürekli devam eder.
Yukarıdaki parçada vurgulanan temel görüş aşağıdakilerden hangisidir?

A

Varlık maddedir.

B

Varlık bir oluştur.

C

Varlık düşüncedir.

D

Varlık ruh ve madde birleşimidir.

E

Varlık ideadır.

Soru 2

Ruh hiçbir korku, boş inanç ya da tutkuyla oyalanmamalıdır. insan yaşamını ölçülü olarak sürmelidir. Akıl, duygularımızdan ayrı, gerçek düşünmeyi, özgür olmayı sağlar. Akıl farklı hazlar içinde insana yararlı olanları seçebilmelidir. Hayatına sevinç katıp. elinden geldiği kadar acıdan uzak olmak insan için en iyisidir." Demokritos Yukarıda verilen görüşe göre insanın hayatına mutluluk katması aşağıdakilerden hangisiyle mümkündür?

A

Duygularımıza göre yaşayarak

B

Gerçek bilgiye ulaşarak

C

Duyulara ve bedene uygun yaşayarak

D

Tutkulara kapılarak

E

Aklı kullanarak

Soru 3

Wittgenstein'a göre felsefe aynı anda farklı işlevlere hizmet eden aletlerle dolu bir alet kutusudur ve insanla ilgili farklı konulara uygun farklı çözümler getirmeye çalışır.
Wittgenstein'a göre felsefenin aynı anda çeşitli işlevleri sağlaması aşağıdakilerden hangisinin sonucudur?

A

insanın ancak sevgi ile gerçekleri özümseyebilmesinin

B

Günlük deneyimlerle doğaya egemenlik kurmasının

C

İnsan hayatının ve sorunlarının karmaşık olmasının

D

insanın yaşadığı çevreye uyum sağlamasını kolaylaştırmasının

E

İnsanın doğa olaylarını deneylerle sorgulamaya açık hale getirebilmesinin

Soru 4

Felsefede elde edilen sonuçlar bir zincir oluşturacak şekilde birbirine eklenerek bir bütüne varılmaya çalışılır. Var olan bilgi yeni bilgilerle zenginleştirilmeye çalışılır. Bu birikimli bir ilerleyiş değildir.
Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A

Felsefe yeni bilgilere açık değildir.

B

Felsefe insanın mutluluğu aramasıdır.

C

Felsefede ortaya konulan düşünceler birbirleriyle tutarlıdır.

D

Felsefe ile bilim arasında ilişki yoktur.

E

Felsefe bilgisi yığılma gösteren bilgidir.

Soru 5

Boşluk, dolu olmayana deniz ve var1ıkların bütünlüklülerini bozarak çoklaştırandır. Biz atomcular olarak, var olması mantıksal olarak mümkün olmayan bir şeyin mesela uzay boşluğunun fiziksel olarak var olabileceğini düşünüyoruz.
Yukarıdaki parçada aşağıdaki görüşlerden hangisi vurgulanmamaktadır?

A

Boşluk var1ıklann bütünlüklerini ortadan kaldırır.

B

Bir şeye gerçek diyebilmek için nesnel olarak gerçek olması gerekir .

C

Varlıklar boşlukta çoklaşırlar.

D

Mantık ile temellendirilemese de bir şey fiziksel olarak var olabilir.

E

Aklın kavrayamaması bir şeyin fiziksel olarak var olamayacağı anlamına gelmez.

Soru 6

Özgürlük nedensellik kavramıyla beraber düşünüldüğü için anlaşılamamaktadır. Bu iki kavramı ayırmak gerekir. ikisinin de kaynağı aynıdır, fakat farklı şekillerdedir. Nedensellik, aklın doğaya yüklediği bir sorumluluk. bir nesneyi belirlemede kullandığı formdur, özgür1ük ise aklın kendisine tanıdığı bir ayrıcalıktır ve aklın nedensellikten daha üst bir kavramıdır.
Parçada özgürlüğün nedensellikten farkı aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?

A

İşlemesinde temel ölçüt olması

B

Akıl formlanndan oluşması

C

Aklın doğaya yüklediği sorumluluk olması

D

Akıl temelli olması

E

Bir varlığı belirlemeye yaraması

Soru 7

Değer yargıları öznel yargılardır ve sanat, inanç, eylem gibi konularla ilgilidir. Gerçeklik yargıları ise nesnel yargılardır ve nesneler dünyasıyla ilgililerdir. "Ay Dünya'nın uydusudur." gibi bir yargı gerçeklik yargısı niteliğini taşırken, sanatçının yarattığı eser ona ait gerçeklikleri yansıtır.
Parçaya göre gerçeklik yargılarının değer yargılarından farkı aşağıdakilerden hangisidir?

A

Değişken olması

B

ideali açıklaması

C

Soyut olması

D

Subjektif olması

E

Nesneler dünyasıyla sınırlı olması

Soru 8

"Acaba metafizik gibi bir şey hiç olanaklı mıdır? Eğer metafizik bir bilimse nasıl oluyor da diğer bilimler gibi genel ve sürekli onay kazanmıyor? Değilse, nasıl bilim kisvesi altında, sürekli böbürlenerek insanın anlama yetisini oyalıyor? Ayrıca diğer bilimler ilerlediği halde o hep aynı yerde dönüp duruyor." Kant
Kant'ın metafiziğe yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?

A

Sistematik olmasını sağlamaya çalışır.

B

Sorgulayıcıdır.

C

Sorgulamadan kabul eder.

D

Bilimle eş değerde görür.

E

Reddeder.

Soru 9

U. Eco'ya göre insan zihni kendi dünyasının ayırdına vardıktan sonra o dünyanın içinde kendi değerini meydana getirir. Çocukların hayal dünyalarında yarattıkları canavarlara inanıp korkması gibi yetişkinler bunun hayal ürünü olduğunu bilerek inanmaya devam eder.
Paragrafa göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A

inanç insanı diğer canlılardan ayırır.

B

inandıklarımız gizli olmalıdır.

C

insan için bir şeye inanmak gereksinimdir.

D

inancın ortaya koydukları zihnin ürünüdür.

E

İnanmak korku duygusu temellidir.

Soru 10

Her müzisyen, şair ya da ressam gibi her filozof da kendine has bir dünya görüşüne ve bu görüşü aktarabilme şekline sahiptir.
Parçaya göre filozof ile sanatçının ortak noktası aşağıdakilerden hangisidir?

A

Nesnel olmaları

B

Tutarlı olmaları

C

öznel olmaları

D

Evrensel olmaları

E

Merak duygusuna dayalı olmaları

Soru 11

Panteist anlayışına göre, her şey Tanrı'nın kendini açığa vurması veya görüntüsü olduğu için kutsaldır, iyidir ve güzeldir. Bütün var1ıklar arasında bir yakınlık ve arkadaşlık vardır. Ahlaksal bakımdan doğru davranış, bütün diğer var1ıklan Tanrı'nın bir görüntüsü olarak kabul edip onları sevmek, onların yaşama hakkına saygı göstermektir.
Aşağıdakilerden hangisi, panteist anlayışına uygundur?

A

Tanrı evreni yaratmış ve kendi haline bırakmıştır.

B

Tanrı evren ikiliği yoktur.

C

Tanrının varlığı ya da yokluğu hakkında yorum yapılmaz.

D

Tanrı'nın var1ığını birey kendi yaşantısı içinde fark eder.

E

Evrendeki tek mükemmel varlık Tanrı'dır.

Soru 12

Hume, sebeblilik ilkesinin, bir akıl ilkesi değil, bir alışkanlık olduğunu ileri sürer. Kant, Hume'un bu eleştirisinin, kendisini dogmatik uykusundan uyandırmış olduğunu söyler ve bu ilkenin bir alışkanlık olup olmadığını araştırarak, sonuçta da "Sebeblilik ilkesi bir alışkanlık olsaydı, hiç bütün insanlarda ortak olabilir miydi?" der.
Aşağıdakilerden hangisi Kant'ın bu görüşüne örnek gösterilebilir?

A

Bir çocuğun her gün dişlerini fırçalaması

B

Bir adamın tatil günlerinde de kravat takması

C

Ateşin üzerindeki suyun kaynayacağının söylenmesi

D

Bir iş adamının devamlı olarak not defteri taşıması

E

Bir tiryakinin kahveyi az şekerli içmesi

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 12 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
1112Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör