10. Sınıf Felsefe Varlık Felsefesi Test 4

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Özne için bir güneşi algılamak ile bir dikdörtgeni düşünmek bilgi olmak bakımından aynıdır. Aralarındaki fark, güneşin doğrudan algı alanına, diğerinin ise düşünme alanına ait bir bilgi olmasıdır.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi üzerinde durulmuştur?

A

Tüm varlıkların zihne aynı şekilde yansıdığı

B

Düşünce alanındaki bilgilerin, gerçek dünyada varlığını hissettiremediği

C

insanın, algılayabildiği her varlık hakkında bilgi sahibi olduğu

D

Düşünülen ve algılanan her varlık hakkında bilgi sahibi olunabildiği

E

Algılanamayan varlıklar hakkında bilgi edinmenin mümkün olmadığı

Soru 2

Milet felsefi okulu düşünürlerinden;
Thales, yeryüzü ve gökyüzündeki her şeyin sudan olduğunu
Anaximandros, doğada var olanların Aperion'dan oluştuğunu
Anximenes, var olan her şeyin sıcak nefes adını verdiği havadan oluştuğunu söylemiştir.
Buna göre Milet Felsefe okulu aşağıdaki sorulardan hangisine yanıt aramaktadır?

A

Bilgimiz ne ile başlar?

B

Evrenin ilk öğesi nedir?

C

insan, aklıyla evreni kavrayabilir mi?

D

Sonsuz olan nedir?

E

Evren değişebilir mi?

Soru 3

Sartre'a göre insanda var oluş özden önce gelir. Buna göre insan özünü kendisi oluşturur. Yani insan yaşam içinde şekillenir. Objede ise bunun tersi gözlenir. Çünkü objenin özünü insan belirler ve hangi amaç için düşündüyse ona uygun olarak imal eder.
Sartre'ın bu yaklaşımında temel aldığı görüş aşağıdakilerden hangisidir?

A

Sorumluluk duygusu, insanı özgürlüğünü kullanmaktan alıkoyar.

B

Sınırsız özgürlük kötüye kullanılabilir.

C

Bazı davranışların suç sayılıp cezalandırılması, insan özgürlüğünü zedeler.

D

Ne olacağını belirleyebilen tek varlık insandır.

E

Özgürlük, toplum yaşamına ilişkin konularda kurallarla sınırlandırılır.

Soru 4

Tenis oynadığımız zaman, hem düşünsel yanımızı hem de fiziksel yanımızı kullanırız. Oyunun kurallarını, rakibimizin bundan sonraki vuruşunu, yapacağı muhtemel yeri düşünür ve vücudumuzu hareket ettiririz. Peki, düşünce ile vücut arasında gerçek bir ayrım var mıdır; yoksa bu sadece kendimizi tanıyıp anlamanın sade ve amaca uygun bir yolu mudur?
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi irdelenmektedir?

A

insan olmanın değeri

B

Zihin beden ayrımı

C

Benlik oluşumu

D

Akıl yürütmenin olanaklılığı

E

Bilginin sınırları

Soru 5

İnsan aklının da garip bir alınyazısı var: Kaçınamadığı sorular yüzünden tedirgin olmak; gerçi bu sorular aklın yapısından çıkarlar ama o bunlara yanıt da veremez; çünkü bunlar insan aklının her türlü gücünün üstüne çıkar1ar. Ama bu sorulara yanıt veremezlik de edememiştir insan; bu yüzden sonu gelmeyen çekişmelerin içine düşmüş ve karışmıştır.
Kant'ın ifade ettiği bu sorularla hangi felsefi disiplin ilgilenir?

A

Bilim felsefesi

B

Ahlak felsefesi

C

Metafizik

D

Bilgi felsefesi

E

Estetik

Soru 6

Nesnelerin bilincimiz dışında bağımsız var1ıklar olduğunu kabul etmek bir çelişmedir; çünkü böyle bir kabul, objelerin tasarımlanmadan, düşünülmeden de var olduklarını ileri sürmek demektir. Dışarıdaki objelerin var oluşlarını düşünmeye ne kadar uğraşırsak uğraşalım, incelediğimiz hep kendi idelerimizdir.

Berkeley'in bu görüşlerini aşağıdaki yargılardan hangisi özetler?

A

Gerçek olan yalnız algılardır.

B

Mutlak bilgi yoktur.

C

Gerçeğe ulaşmada insan düşüncesi rol oynamaz.

D

Bilgi, bilincin dışında oluşur.

E

Bilgi insanlarda ortaktır.

Soru 7

Herakleitos, tüm varlıkların kendisinden çıktığı ilk madde (arkhe) problemini ele almış; dünyada sükunet ve barışın bulunmadığını öne sürmüştür. Ona göre, evrende tam bir mücadele, savaş ve değişme vardır. Bu değişmeyi ifade edebilmek için de o ilk maddenin ateş olduğunu dile getirmiştir. Zira, ateş süreli olarak değişir ve yakarak, yıkarak varlığı da değiştirir, dönüştürür.
Herakleitos, bu düşüncesinde aşağıdakilerden hangisini vurgulamaktadır?

A

Her şey sürekli oluş halindedir.

B

Varlığın kaynağında birden fazla öğe vardır.

C

Var olanla var olmayan arasında bir sınır vardır.

D

Var olan her şey tek bir kaynağa indirgenemez.

E

insan doğanın bir parçasıdır.

Soru 8

• Aristoteles'e göre varlık algıdan ibaret olmayıp tersine, var olduğu için algısı vardır.
• Berkeley, insanın yalnızca bilinç içeriklerini ve algılarını bildiğini söyler. insan bu içeriklerin ve algıların dış dünya denilen bir gerçekliğe dayandıklarını kesin olarak bilemez.
Aristoteles ve Berkeley'in bu belirlemelerdeki varlık anlayışlarındaki fark aşağıdakilerin hangisinden kaynaklanmaktadır?

A

Düşünceye verdikleri değerden

B

insanın geleceğiyle ilgili beklentilerinden

C

Aralarındaki etkileşimin niteliğinden

D

Gerçekliğin bilinçten bağımsızlığına ilişkin görüşlerinden

E

Yaşadıkları çağa egemen olan görüşlerden etkilenmelerinden

Soru 9

Deniz en iyi ve en kötü sudur, balıklar için içilir ve kurtarıcı, insanlar için içilmez ve yok edicidir.

Aynı ırmaklara girenlerin üstüne hep başka sular akar. Aynı ırmaklara hem giriyoruz hem girmiyoruz. hem biziz hem değiliz.
Herakleitos'a ait bu bilgilere göre; aşağıdakilerden hangisine varılamaz?

A

Evrensel birlik, çatışma ve çelişmelerle sürüp giden bir uyum içinde oluşur.

B

Doğada değişmeyen bir düzen vardır.

C

Varlık, zaman içinde değişkenlik özelliği gösterir.

D

Her şey, her an "yeni"dir. Bu yenilik, bir ve aynı şeyin sürekli olarak değişmelerinden oluşur.

E

Her şey özünde zıddını taşır.

Soru 10

Dünyada çeşitli masalar vardır: Kimi ahşap, kimi başka bir maddeden yapılma, kimi yuvarlak vb. Bu çeşitliliğe karşı biz hepsine "masa" deriz. Bunların çeşitliliğinin nedeni, hepsinin asıl gerçek "masa" formunun bu dünyadaki kopyalan olmalarıdır. Ama hepsinin masalığını kendinde toplayan bir masa formu ya da "ideası" vardır. İşte her şeyin gerçeği demek olan form ya da idea bir başka dünyadadır ve gerçek dünya da bu dünyadır.
Yukarıdaki düşünceler aşağıdaki İlk Çağ filozoflarından hangisine aittir?

A

Platon

B

Aristoteles

C

Herakleitos

D

Sokrates

E

Protogoras

Soru 11

Elealı filozoflara göre, gözümüz, kulağımız, ellerimiz, genel olarak duyumlarımızla bildiğimiz bu olağan dünya yanılsamadır. Tek gerçeklik varlıktır ve tektir. Çokluk yoktur. Varlık duyu yoluyla bilinemez, görülemez, dokunulamaz, duyulamaz. Ancak aklın gözüyle görülebilir: Düşünceyle, akılla ona erişebiliriz.
Buna göre Elealı filozoflar için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A

Deney dünyasıyla ilişkilerini kesmişlerdir.

B

Çokluğu dolayısıyla değişmeyi asıl gerçek sayan Harakleitos' la tam karşıtlık içerisindedirler.

C

Onlara göre doğru tektir.

D

Varlığın duyu nesnesi olmadığını savunmuşlardır.

E

Varlık, zaman ve mekan içerisinde meydana gelmiş algılanan her şeydir.

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 11 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
11Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Doğru 1
Yanlış 10
Net -2.33
Çözülme Sayısı 1

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
cihan kavan 1 10 55 saniye
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör