10. Sınıf Felsefe Varlık Felsefesi Test 6

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

• Evrende bir düzen var mıdır?
• Evren varsa onun kaynağı nedir?
• Eğer evrende bir amaç varsa bunu düzenleyen bir varlık var mıdır?
Yukarıda verilen sorular aşağıdaki alanlardan hangisine aittir?

A

Etik

B

Epistemoloji

C

Metafizik

D

Aksiyoloji

E

Estetik

Soru 2

Doğrulara ulaşmak için karşıtlıklardan hareket eden akıl yürütme yöntemidir. Bu yönteme göre örneğin siyah ve beyaz gibi iki farklı düşünce ortaya atılır. ikisinin çatışmasından ya da uyuşmasından yeni bir oluşum elde edilir; gri renk gibi.
Parçada anlatılan kavram, aşağıdakilerden hangisidir?

A

Töz

B

Analoji

C

Tümevarım

D

Diyalektik

E

Tümdengelim

Soru 3

Mekanik materyalizm evrenin bir makine olduğunu ve onun yalnızca bu makinenin parçalarının birbirleri üzerine yaptıktan etkiyle anlaşılacağını savunur.
Aşağıdakilerden hangisi, mekanik materyalistlere ait değildir?

A

Doğada rastlantı diye bir şey yoktur.

B

insan düşüncenin enerjisiyle var olur.

C

Her şey hareket halindedir.

D

Madde cisimdir.

E

Her şey atomların hareketinden oluşmuştur.

Soru 4

Karetta karetta kaplumbağalarının hep aynı yere yumurta bırakması, yumurtadan çıkan kaplumbağaların da erginleştiklerinde aynı yolda ilerlemesi, varoluşçuluk akımında aşağıdaki kavramların hangisiyle açıklanmıştır? 

A

Kendinde varlık

B

Rastlantı

C

Varlığın Özü

D

Kendisi için varlık

E

Varlıkların özgür oluşu

Soru 5

Materyalizme göre bütün varlıkların esasını oluşturan, madde ve güçtür. Evrende bir gaye ve yaratıcı yoktur. Evren var oluşunu mekanik yasalara borçludur. Düşünce de varlığın sonucunda şekillenir. Evrenin düzenliliği idealist düşünceyle açıklanamaz.
Aşağıdakilerden hangisi materyalist bir filozofun düşüncelerinde yer almaz?

A

insan beyni düşünceyi yaratır.

B

Düşünüyorsam her şey vardır.

C

Maddedeki değişim, düşüncedeki değişimi yaratır.

D

Evren bir makine gibi çalışır.

E

Varoluş mekanik yasalara bağlıdır.

Soru 6

Aristoteles'e göre asıl var olan gerçeklik, maddi olmayan, değişmeyen, ezeli - ebedi bir varlığa sahip olan idea cinsinden bir varlıktır. Yalnız o, bu tür varlıklara idea değil, form adını verir. Aristoteles, varlıkların ayrı bir alemde olmadığını, içinde bulunduğumuz alemde bulunduğunu ileri sürer.

Aristoteles'in bu açıklaması aşağıdaki sorulardan hangisine yanıt niteliğindedir?

A

insan ideaların bilgisine ulaşabilir mi?

B

Evrende bir düzen var mıdır?

C

Varlık var mıdır?

D

Varlık tek midir, çok mudur?

E

Varlığın kökeni nedir?

Soru 7

Varlığın ruh tarafından meydana getirilmiş ve ruh cinsinden bir yapı içerdiğini ileri süren bir düşünür aşağıdakilerden hangisini kesinlikle reddeder?

A

Varlığın düşünce boyutuyla kavranabileceğini

B

Varlığın duyu verileriyle elde edilemeyeceğini

C

Varlığın duyu verileriyle elde edilebileceğini

D

Varlığın özünün soyut olduğunu

E

Varlığın akılla temellendirilebileceğini

Soru 8

"Hobbes'a göre madde, tıp, tarih, doğa ve insanla ilgili her şey, doğal nedenlerin zorunlu düzeni içindedir."
Aşağıdaki felsefi akımlardan hangisi Hobbes'in bu görüşüne uygundur?

A

idea asıl gerçek varlıktır.

B

Ruhsal gerçeklik asıldır.

C

Gerçek zihine bağlıdır.

D

Varlık soyuttur, düşünceye bağlıdır.

E

Gerçek zihinden bağımsızdır.

Soru 9

I. Varlık aklın kavradığı her şeydir.
II. Varlık nesnelerin arkasındaki özdür.
III. Varlık duyularla kavranan nesnelerdir.
IV. Varlık değişimden ibarettir.
V. Varlık öncesiz ve sonrasız idealardır.
Verilen açıklamalardan hangisi Materyalizm ile ilgilidir?

A

I

B

II

C

III

D

IV

E

V

Soru 10

"Ne madde ruha (düşünce) indirgenebilir, ne de ruh maddeye. Madde ile düşünce veya beden ile ruh birbirinden ayrı, fakat aynı ölçüde var olan iki öğedir. Maddenin ana niteliği yer kaplamak, ruhun ana niteliği ise düşünmektir."
Descartes'in bu düşüncesinden yola çıkarak, aşağıdakilerden hangisine ulaşılır?

A

Varlığın temelindeki öz bilinemez.

B

Varlığın temelinde iki ayrı töz bulunur.

C

Maddesel dönüşüm olanaksızdır.

D

Düşünce maddenin bir ürünüdür.

E

Varlık ideadan oluşur.

Soru 11

Tasavvufçulara göre var olanların kaynağında Tanrı vardır ve her şey Tanrı'nın varlığından ibarettir; Tanrı bütün varlıklarda görünür.
Parçaya göre, Tasavvufçuların varlık anlayışıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A

Tanrı ile evren bir ve aynıdır.

B

Varlığın özü bilinemez.

C

Varlık sürekli akış halindedir.

D

Varlığın özü bilinmelidir.

E

Varlığın temelinde madde vardır.

Soru 12

- Tez, antitez, sentez şeklinde yürüyen süreç
- Hiçbir şeyin var olmadığını öne süren görüş
- Gerçekliği birden fazla ilkeyle açıklayan öğreti
- Husserl'in kurduğu felsefe okulu
Aşağıdaki kavramların hangisinin tanımı verilmemiştir?

A

Düalizm

B

Plüralizm

C

Nihilizm

D

Diyalektik

E

Fenomenoloji

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 12 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
1112Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Doğru 2.50
Yanlış 8.00
Net -0.17
Çözülme Sayısı 2

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Zeynep Özekli 5 4 232 saniye
cihan kavan 0 12 110 saniye
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör