10. Sınıf Felsefe Varlık Felsefesi Test 8

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Lao - Tse'nin kurucusu olduğu Taoizme göre, dış nesnel dünyada gerçekten bir varlık veya nesne yoktur. Çünkü dış dünyada her şey çelişkiler ve karşıtlıklar içindedir. Dış nesnel dünyada gördüğümüz ya da "vardır" dediğimiz her şey gerçekte var olmayan görünüşlerdir. Bu nedenle gözlediğimiz tüm nesneler aldatıcı bir dünyanın var olmayan şeyleridir.
Taoizme göre varlıkta aşağıdaki özelliklerden hangisi bulunmaz?

A

Duyular dünyası gerçek değildir.

B

Nesneler dünyasında belirli bir düzen yoktur.

C

Varlık insan zihnine bağlı değildir.

D

Varlık görünüşten ibarettir.

E

Aldatıcı dünyanın bilgisine ulaşılamaz.

Soru 2

Aşağıdaki tanımlardan hangisi felsefenin daha çok ontoloji alanı ile ilgilidir?

A

Felsefe insan zihninin özelliğini incelemektir. D. Hume

B

Felsefe, inanılmazı anlamaya çalışmaktır. Anelmus

C

Felsefe, neleri bilmediğini bilmektir. Sokrates

D

Felsefe, deneye ve gözleme dayanan veriler üzerinde düşünmektir. R. Bacon

E

Felsefe, varlık üzerine düşünmektir. M. Heidegger

Soru 3

Metafizik, öncelikle, varlığı varlık olmak bakımından ele alan, varlığın temel ilkelerini ve nedenlerini araştıran felsefe dalıdır. Metafizik bu çerçevede ontoloji ile eş anlamlıdır. Metafizik aynı zamanda Tanrı, ruh, ölümsüzlük, evrenin başı sonu gibi konuları ele alır. Bu konularla ilgili sorulara salt düşünce yoluyla yanıtlar getirir.

Aşağıdakilerden hangisi metafizik problemlerden biri değildir?

A

Varlıkla ilgili olan çözümlenmemiş problemler

B

Bilgi ile ilgili çözümlenmemiş problemler

C

Doğayla ilgili çözümlenmemiş problemler

D

Din ve ahlakla ilgili çözümlenmemiş problemler biri

E

Matematik ve mantıkla ilgili çözümlenmemiş problemler

Soru 4

Platon'a göre, evrende iki dünya ve buna dayalı iki bilgi çeşidi vardır. Asıl gerçekliğin dünyası olan idealar dünyası değişmez, kesin bilgilerin bulunduğu yer iken; meydana gelen ve yok olan nesnelerin dünyası olan duyular alemi değişken ve göreceli olan bilgileri içerir. Duyular dünyası idealar dünyasının kopyasıdır. Bu yüzden insan ideaların bilgisine anımsama ile ulaşır. Ona göre, felsefi erdemin koşulu olan gerçek bilginin temeli ancak idealar dünyasında bulunabilir.
Platon'un varlık ve bilgi felsefeleri aşağıdakilerden hangileridir?

A

idealizm - Rasyonalizm

B

Materyalizm - Pozitivizm

C

Düalizm - Relativizm

D

Fenomenoloji - lntuisyonizm

E

Pragmatizm - Empirizm

Soru 5

Herakleitos'tan günümüze çeşitli yazım parçaları ulaşmıştır.
Bunlardan birinde şöyle der:
"Yeni / yepyeni / sular akar/ aynı ırmağa", "Aynı ırmağa/ girdiğimizde / girmeyiz. / / Biziz / değiliz", Aynı şey içimizde / diriyle ölü/ uyanıkla uyur/ gençle yaşlı/ Biri olur öbürü/ öbürü biri", "Bilmezler ki/ Nasıl uyuşur karşıtlar// Uyumu/ karşıt/ gerilimlerin// Yay ile lir gibi", "Bilin ki / her şeyde ortak /savaş//( ... )// Çekişerek/ var olup/ yok olur/ her şey"
Herakleitos'un varlık anlayışına uygun olmayan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?

A

Sürekli değişim içindedir.

B

Düşünceye bağlıdır.

C

Varlıktaki değişim karşıtlığa bağlıdır.

D

Değişim bir algı yanılsamasıdır.

E

Maddesel niteliktedir.

Soru 6

Aristoteles'e göre, nesnelerin özü, nesnenin ne olduğunu ve daha sonra nasıl bir değişim içinde olacağını belirler. Bir meşe palamudunun özü onu bir meşe ağacı yapma yönünde değiştirmek ister. Bir kayanın özü rüzgarın ve yağmurun etkisiyle parçalanıp, toprak olma yönündedir.
Parçaya göre Aristoteles aşağıdaki sorulardan hangisine cevap aramaktadır?

A

Varlığın ana maddesi nedir?

B

Varlıkta değişim nasıl gerçekleşmektedir?

C

Varlık maddesel mi yoksa düşünsel mi niteliktedir?

D

Varlık yoktan mı var oluşmuştur?

E

Varlığın bilgisine ulaşılabilir mi?

Soru 7

İlk Çağ sofist filozoflarından Gorgias'a göre (I) Hiçbir şey var olamaz; çünkü herkesin üzerinde anlaşabileceği bir şey yoktur. Bu nedenle varlıkla yokluk aynı şeydir. (II) Varolsa bile bilinemez; var olanın bilgisinin doğru olması gerekir, fakat doğru bilgi yoktur. (III) Bilinse bile başkalarına aktarılamaz, anlatılamaz; var olmayanın ne kendisi ne de bilgisi düşünülemez, öğretilemez.

Gorgias'ın varlık anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?

A

Nihilizm

B

Materyalizm

C

idealizm

D

Pragmatizm

E

Düalizm

Soru 8

ilk Çağ filozofu Elalı Zenon'a göre, hareket yoktur, düşünülemez. Çünkü, hareket noktası ile varış noktası arasındaki çizgi, sonsuz noktalardan meydana gelmektedir. Nokta yer kaplamadığından sonsuz sayıda nokta da yer kaplamaz. Öyleyse her mesafe sonsuzdur ve son noktaya ulaşılamaz. Bu nedenle atılan bir ok hiçbir zaman hedefe ulaşamaz.

Bu paradoks aşağıdaki görüşlerden hangisini savunmaktadır? 

A

Varlık zamanla değişir.

B

Varlık zıtların birliği biçiminde gelişir.

C

Varlık hareketsizdir.

D

Varlık düşünceye bağlıdır.

E

Varlık maddesel niteliktedir.

Soru 9

Fenomen, felsefede, insan bilincinden tam olarak bağımsız olmayan, tam tersine belli şekillerde insan bilincine bağlı olan ve bir anlamda insan zihni tarafından oluşturulan varlık anlamına gelir. Yani, fenomen belli ve sınırlı algı olanaklarına sahip olan insana göründüğü şekliyle varlıktır; insan için ve insana göre olan varlıktır.
Aşağıdakilerden hangisi Husserl'in fenomen görüşüne uygun olmayan bir niteliktir?

A

insana göründüğü biçimiyle vardır.

B

insan zihninden bağımsızdır.

C

insanın asıl bilmesi gereken bir alandır.

D

insan bilincine bağlıdır.

E

insana göre olan bir varlıktır.

Soru 10

Hegel'e göre mutlak varlık olan Geist bir değişme, gelişme ve harekettir. Geist, farkların ve karşıtlıkların ortaya konulmasıdır. Ama karşıtlıklar Geist'ten tamamen bağımsız değillerdir, Geist'in kendini gerçekleştirdiği birer duraktırlar. Varlık bu duraklardan geçerek kendini gerçekleştirir. Çünkü Hegel'in "varlığı", değişirken doğanın ve insanın yeni biçimlerine bürünen bir varlıktır.
Hegel'e göre bu değişim aşağıdaki yöntemlerden hangisi ile gerçekleşir?

A

Metodik şüphe
B)
C)
D)

B

Dil analizi

C

Yorumlayıcı yöntem

D

Diyalektik

E

Paranteze atma

Soru 11

Demokritos'a göre hareket, atomların temel özelliğidir. Atomlar boşlukta farklı hızlarla düşerler ve zamanda bir başlangıçları yoktur. Bu düşüşte büyük olanlar küçüklere çarparak onların yönlerini değiştirir. Böylece sonsuz bir vurma ve çarpmalar dizisi başlar. Sonuç olarak da etrafımızda gördüğümüz her şey bu çarpmaların ürünü olarak meydana gelir.
Bu düşme, çarpma, birleşme ve ayrılma olaylarında hiçbir zaman rastlantı söz konusu değildir; mekanik bir zorunlulukla ortaya çıkar. Evrende rastlantının yerine her şeyin birbirine zorunlu olarak bağlı olduğu belirlenmiş bir olgular ve varlıklar topluluğu vardır.
Aşağıdakilerden hangisi Demokristos'un varlık görüşüne uygun bir ifade değildir?

A

Varlık düşünceden bağımsız olarak vardır.

B

Varlıkta hareket ve buna bağlı değişme olmaktadır.

C

Varlık maddesel unsurlardan oluşur.

D

Varlık düşünceye bağlıdır ve değişmez.

E

Varlık belirli bir nedensellik sonucu oluşur.

Soru 12

İlk Çağ filozofu, Platon'a göre insanlar, bir mağarada bulunan ve arkalarına bakamayacak biçimde zincire vurulmuş olan tutsaklara benzerler. Bu tutsaklar, yalnızca yüzlerinin dönük olduğu mağaranın dibinde, birtakım gölgeler görürler. Bu gölgeler tutsakların arkasında bulunan bir ışıkla aydınlatılan gerçek nesnelerin gölgeleridir. Gölgeleri, duyularımızla görüp algıladığımız halde, onların kaynaklan olan nesneleri ancak düşüncemizle kavrayabiliriz.
Platon asıl gerçek olarak kabul ettiği varlıklara aşağıdaki adlardan hangisini verir?

A

Atom

B

Aperion

C

Ateş

D

İdea

E

Hava

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 12 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
1112Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Doğru 3.00
Yanlış 8.67
Net 0.11
Çözülme Sayısı 3

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Zeynep Özekli 6 5 272 saniye
ONUR ARDA YILDOĞAN 2 10 16 saniye
cihan kavan 1 11 88 saniye
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör