11. Sınıf Felsefe 20. Yüzyıl Felsefesi

Çık
%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Yaşam bir akıştır. Akıl ve mantık bu akışı kavrayabilecek esneklikte değildir. Akışı kavrama gücü, zekâ ile içgüdünün birleşimiyle ortaya çıkan bir yetiyi gerektirir. Bu yeti bizde doğuştan bulunmaktadır ve mutlak bilginin kaynağıdır.

Bu parçadaki görüş aşağıdakilerden hangisine uygundur?

A
Comte’un pozitivizmine
B
Husserl’in fenomenolojisine
C
Bergson’un entüisyonizmine
D
Wittgenstein’ın analitik felsefesine
E
Descartes’ın rasyonalizmine
Soru 2

Fenomenoloji, gerçek varlığı fenomen olarak değerlendiren bir yaklaşım tarzıdır. Bir varlığı o varlık yapan öz,
insana fenomen olarak açılır. Fenomene yani görüngüye aracısız ulaşmak, öz ile doğrudan yüzleşmek anlamına
gelir. Fakat buna bazı faktörler engel olur.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi öze ulaşmada insanı engelleyebilecek baskın unsurlardan değildir?

A
Kullanılan dil
B
Kültürel çevre
C
Geçmiş yaşantılar
D
Dini inançlar
E
Doğal çevre
Soru 3

K. Marx diyalektik materyalizmin en önemli temsilcilerindendir. Başta insan bilinci olmak üzere, her şeyin kökenini maddeye dayandırır. Madde, yapısındaki çelişkiden dolayı hem niceliksel, hem de niteliksel değişime uğrar.
Ona göre; varlık ve toplumsal olayların tümü, sözü edilen değişim sürecinin ürünüdür.

Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A
Maddi yapılanmalarda oluşacak hatalar değişim sürecini bozar.
B
Düşünce üretmeyen toplumlarda maddi değişim tamamlanmış demektir.
C
Düşüncenin yol göstermediği değişimlerde madde durağanlaşır.
D
Toplumsal olayların nedeni maddenin diyalektik yasalarına bağlıdır.
E
Diyalektik değişim süreci zihinsel olanın maddi olana dönüşmesiyle sonlanır.
Soru 4

Yeni Ontoloji, varlığı dört katmanlı gerçeklik olarak ele almaktadır. Bu yaklaşıma göre varlık, bilinçten bağımsız
olarak vardır. Dünya, her biri birbirinden ayrı dört katmanın bir araya gelerek oluşturduğu bir bütündür. En altta
nesneler, canlılar, sonra ruhlu varlıklar ve en üstte değer üreten insan. En altta fizik, en üstte felsefe vardır.

Buna göre “yeni ontoloji” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A
Dış dünya onu bilenden bağımsız değildir.
B
Varlık, çeşitlilik içeren bir bütündür.
C
İnsan en üst katmanda yer alır.
D
Varlık en alttan üste doğru ilerler.
E
Varlık felsefi bir problemdir.
Soru 5

Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm), varlığın genel ve soyut çerçevede sorgulanmasını doğru bulmaz. İnsan doğrudan oluşun öznel ve somut göstergelerine yönelir. Çünkü insan diğer nesneler gibi değişmez bir özün varlığı değildir; kendi özünü kendisi belirlemek zorunda olan bir varlıktır.

Bu yaklaşıma göre aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılabilir?

A
Nesnelerin özünü insan belirler.
B
Evrendeki tek gerçeklik insandır.
C
İnsan koşulsuz özgürlüğe sahiptir.
D
İnsan olmanın özü aynı kalmaktır.
E
İnsanın amacı öznelliği aşmaktır.
Soru 6

İnsan ilk önce vardır, sonra şu ya da budur. İnsanoğlu yaşamından başka bir şey değildir. İnsanoğlu eylemlerde
bulunmaktan başka bir şey yapamaz. Düşünceleri birtakım tasarımlar, duyguları da girişimlerdir. İstemesek de
her birimiz evrensel değerler merdiveninin bir basamağını oluştururuz.

Parçaya göre Sartre’ın görüşü ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A
İnsan evreni sorgular.
B
İnsanı insan yapan yaşamıdır.
C
Var oluşta düşünceler esastır.
D
İnsanın özü tutarlı olmasıdır.
E
Evrensel değerlere göre yaşamak gerekir.
Soru 7

Varoluş kendi içinde diyalektik bir sıra izleyen estetik, etik ve dini varoluş olmak üzere üç aşamadan oluşur. “Estetik
varoluş” aşamasının en belirleyici özellikleri; duyu deneyinde daima gerçeklik yerine olanaklılığın yeğlenmesi, bir
öznenin yaşadığı bölük pörçük deneyimler, ironi ile kuşkuculuğun yok sayıcı kullanımı ve elden geldiğince can
sıkıntısından kaçıştır. “Etik varoluş” ile anlatılmak istenen, dinsel bir yaşam sürdürülürken dâhi edinilmesi olanaklı bir yaşam görüşü ve daha yüksek bir aşama olan “dinsel aşama” ile sınırlandırılmış varoluş aşamasıdır.

Görüşleri açıklanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

A
Dewey
B
Hartmann
C
Sartre
D
Nietzsche
E
Kierkegaard
Soru 8

Günümüzde bilgi artışından dolayı insan, var olmanın anlamını unutarak kendi öznel gerçekliğine yabancılaşmıştır.

Verilen ifade aşağıdaki yaklaşımlardan hangisine ait olabilir?

A
Egzistansiyalizm
B
Postmodernizm
C
Fenomenoloji
D
Pragmatizm
E
Yeni ontoloji
Soru 9

N. Hartmann, tek düze bir varlık alanı üzerinde varlığın sorgulanmasını doğru bulmaz. Bunun için de varlıkları;
inorganik, organik, ruhsal, tinsel gibi katmanlara ayırır. Hartmann’a göre varlıkların sınıflandırılması, bir bakıma diğer görüşler için de birbiriyle çatışmayan yaklaşım alanları oluşturacaktır.

Buna göre Hartmann’ın yeni ontolojisi için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A
Karşıt yaklaşımlar arasında uzlaşı alanı oluşturur.
B
Ontolojik düşünceye bilimsel nitelik kazandırır.
C
Varlık konusunu sorun olmaktan çıkarır.
D
Felsefi problemlerin çözümünü kolaylaştırır.
E
Yeni felsefi düşüncelerin oluşmasını önler.
Soru 10

Varoluş, dünyada yer kaplamak ya da sadece nefes alıp vermek değildir. Hayvanlar da yer kaplarlar ve nefes alıp
verirler. Ama var olmanın ne anlama geldiğini düşünmezler. Bunlar kendinde varlıktır. İnsan ise amacı kendisi
olan varlıktır. İnsan istediği kadardır. Bu yüzden de kendisi için varlıktır.

Parçada görüşlerine yer verilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

A
Kierkegaard
B
Sartre
C
Nietzsche
D
Dewey
E
Hartmann
Soru 11

Nietzsche, insana değerlerin yeniden değerlendirilmesi görevini yüklemiştir.

Nietzsche bu görevi yapabilecek insanı aşağıdakilerden hangisi ile ifade eder?

A
Üst insan
B
Bilge insan
C
Özgür insan
D
Egoist insan
E
Ödeve uyan insan
Soru 12

Felsefenin görevi dildeki kavramları çözümlemektir. Bu felsefe anlayışına göre bilime dayanan bilgi doğru bilgidir.
Bir bilginin doğru olup olmadığını anlamak için de bilginin analizi gerekir. Bu amaçla bilimin kullandığı önermelerin kuruluşu ve yapısı incelenir.

Verilen görüş aşağıdaki felsefi akımlardan hangisiyle uyuşmaktadır?

A
“Gerçekliğin bilgisi mantıksal dil çözümlemeleriyle elde edilir.” diyen analitik felsefe
B
“İnsan bilinci nesnenin özünü kavrayarak doğru bilgiye ulaşabilir.” diyen fenomenoloji
C
“Olgulara ait olmayan yargılar anlamsızdır.” diyen pozitivizm
D
“Bilgi aniden ortaya çıkan içsel bir kavrayışın ürünüdür.” diyen entüisyonizm
E
“İnsan doğduğunda zihni beyaz bir kağıt gibi boştur.” diyen empirizm
Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
1112Son
Geri dön



Test İstatistikleri (Ortalama)

Doğru 8.33
Yanlış 3.67
Net 7.11
Çözülme Sayısı 3

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre