11. Sınıf Felsefe Tarama Testi Test 2

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Lukretius (MÖ 95 – MÖ 55), Epiküros’un gösterdiği entelektüel çabayı bir şiirler destekler:

Bu şiirden hareketle Lucretius’un Epiküros’a aşağıdaki hangi konuda destek verdiği söylenebilir?

A
Evrende varoluşun izlerini arama gayesine
B
Yeni tecrübeler edinmenin gereksiz olduğu düşüncesine
C
Kendisine maddi hazlar bulma girişimine
D
Basit yaşantıyı savunma çabasına
E
Herkes tarafından istenen rasyonel bilgi arayışına
Soru 2

İlk Çağ filozoflarından Pyrhon hiçbir bilginin gerçek olmadığını düşünmektedir. Bu nedenle gerçeğe ulaşmak mümkün değildir. Ona göre herhangi bir bilgiye “gerçektir” ya da “doğrudur” diyemeyeceğimiz gibi “gerçek değildir” ya da “doğru değildir” de diyemeyiz.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi Pyrhon’a göre doğru davranıştır?

A
Evren ile ilgili bilginin edinilmesinde bilimsel kaynaklar kullanılmalıdır.
B
Mutlu olmak için tüm isteklerden vazgeçilmelidir.
C
Her türlü bilginin kaynağı Tanrı’da aranmalıdır.
D
Şüpheyi bilgiye ulaşmada bir araç olarak kullanmak gerekir.
E
Her türlü yargıdan kaçınmak gerekir.
Soru 3

Antik Yunan filozoflarından;

blank

Bu filozofların ortak yanı aşağıdakilerden hangisidir?

A
Varlığı açıklarken deney ve gözleme başvurmaları
B
Varlığın temeline maddesel bir cevher yerleştirmeleri
C
Varlığın değişimini açıklamaya çalışmaları
D
Varlığın temelinde birbirine indirgenemeyen iki cevher görmeleri
E
Varlığı birden fazla unsurla açıklamaları
Soru 4

Sokrates öncesi felsefeye temel oluşturan varsayımlardan birine göre, 6. yüzyılın Yunanlıları evreni “algı”da göründüğü biçimiyle anlamaya çalışmaktadırlar. Henüz onlarda algıda görünen dünyanın gerçek dünyadan farklı olabileceğine yönelik felsefi bir kuşku bulunmamaktadır. Evreni salt algı açısından ve henüz daha dolaylı başka yöntemlere başvurmadan kavramaya çalışmanın doğal sonucu, tüm varlığı görünür özelliklerden oluşuyormuş gibi değerlendirmek olmuştur.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle bu döneme ait bir “nesne” özelliği olamaz?

A
Nesneler, idealarından pay aldıkça varlık olma özelliği kazanırlar.
B
Nesnelerin hareket etmesi için, başka bir nesne tarafından etkiye maruz kalması gerekir.
C
Nesneler, dünyanın temelini oluşturur.
D
Nesneler, niteliklerinin toplamından oluşur.
E
Nesneler, oluş ve değişim halindedir.
Soru 5

Sokrates’in Yöntemi

1. Aşama: Bir konu hakkında bilgi sahibi olan kişiyi karşısına alır ve ondan bildiği şeyi tanımlamasını ister. Yapılan her tanımın eksik ya da yanlış olduğunu karşısındakine gösteren Sokrates, kişiye aslında bilgisiz olduğunu gösterir.

2. Aşama: Karşısındaki kişinin bilgisizliğini de ortaya koyduktan sonra, kendisinin de konuyu bilmediğini; ama birlikte yeniden bir araştırmaya girişmeleri gerektiğini öner sürer. Hiçbir şey bilmediğini söylemesine rağmen, sorgulama devam ettikçe aslında konuyu bildiği adım adım ortaya çıkar. Bu aşamada amaç, kendisinin de bilgisiz olduğunu öne sürerek karşısındaki kişiyi cesaretlendirmektir. Ama aynı zamanda ilkin kişinin her şeyi bildiği öz güvenini kırıp, yeniden doğru
olanı öğrenmek ister.

3. Aşama: Bir ebe gibi, karşısındaki kişinin bilgiyi kendi ruhundan bulup çıkarmasını sağlar.

Buna göre aşağıdakilerden hangisinde Sokrates’in yönteminin aşamaları doğru sırayla verilmiştir?

blank

A
A
B
B
C
C
D
D
E
E
Soru 6

Berkeley’e göre var olmak, algılanmış olmaktır. Bir şey algılanmıyorsa var olmaz.

Berkeley’in bu görüşü aşağıdaki hangi İlk Çağ filozofu ve görüşü ile ilişkilendirilebilir?

A
Aynı rüzgâr kimine sıcak gelirken, bir başkasına soğuk gelebilmektedir. O hâlde rüzgâr, onu sıcak olarak hisseden kişi için sıcak ancak soğuk hisseden kişi için soğuk olacaktır. “Protogoras”
B
Hiçbir şey yoktur, olsa bile bilinemezdi, bilinse bile başkasına aktarılamazdı. “Gorgias”
C
Aynı ırmaklara girenlerin üzerine hep başka başka sular akar gelir. Aynı ırmaklara hem giriyoruz hem girmiyoruz, hem biziz hem değiliz. “Herakleitos”
D
Hiçbir şey yoktan var olmaz ve hiçbir varlık da bütünüyle yok olmaz. “Parmenides”
E
Gerçekten var olan maddi şeylerdir. Maddi şeylerden oluşan evrende düzen ve amaçlılık vardır. “Antisthenes”
Soru 7

blank

Verilen filozofların “varlık” konusundaki düşünceleri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

 

A
Sadece varlık felsefesi ile ilgili çözümlemeler yaptıkları
B
Varlığı idea cinsinden unsurlarla açıkladıkları
C
Varlıkla ilgili karşıt fikirler öne sürdükleri
D
Varlığın özüne değişimin olduğu düşüncesini koydukları
E
Varlığın, karşıtlıklar içindeki bütünlüğü görmekle kavranacağı
Soru 8

Aristoteles, insan eylemlerindeki aşırılık veya eksikliğin iyi olmadığını ve insanı mutsuz ettiğini belirtir. Ona göre erdemli olmak bu iki uç arasında orta yolu bulmaktır. Erdemlilik eylemlerin aşırılığı ya da eksikliği nedeniyle bozulur. Kişi, kendi iradesiyle orta yolu bulur. İnsanın erdemli olması buna bağlıdır. Bu anlayış “altın orta” olarak da bilinir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi “altın orta”ya uygun bir davranıştır?

A
Aç kalacağını düşünen bir bireyin aşırı yemek yemesi
B
Salgın hastalıklardan korunmak isteyen bir kişinin sürekli bu korkuyla yaşaması
C
Bir kişinin karşılaşılabilecek riskler düşünülmeden yardıma ihtiyacı olan birine yardım etmesi
D
Varlıklı bir kişinin ihtiyaç sahibi yüzlerce öğrenciye düzenli olarak burs vermesi
E
Bir öğrencinin yanlış cevap vereceği endişesiyle bildiği sorulara da cevap vermemesi
Soru 9

İdama mahkûm edilen Sokrates ile onu suçlayan Meletos arasında şöyle bir diyalog geçer:

Sokrates: Gençleri doğru yoldan çıkarıyor, kötülüğe götürüyor diye beni suçluyorsun. Sence ben bunu bilerek mi yapıyorum?

Meletos: Bilerek diyorum.

Sokrates: Ben onları doğru yoldan çıkarmıyorum. Çıkarıyorsam da bilmeyerek yapıyorum. İşlediğim suç bilmeyerek işlenmişse kanun onu suç tanımaz. Ayrıca beni bir kenara çekip öğüt vermen gerekirdi, bilmeyerek işlediğim suçu işlemekten vazgeçerdim.

Bu diyalogdan aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılamaz?

A
İnsanlar hatalarında, önce uyarılmalıdır, öğüt verilmelidir.
B
İnsan bilerek kötülük yapmaz.
C
Bilmeden yapılan kötü eylemlerin kanunda cezası yoktur.
D
Kötü eylemler her koşulda cezalandırılmalıdır.
E
Bilgi insanı hata yapmaktan alıkoyar.
Soru 10

Platon’un idealar teorisi iki âlemli bir dünya anlayışına dayanır. Bunlardan nesneler dünyası; duyularla algılanabilen, değişen ve yok olabilen varlıkların dünyasıdır. Zaman dilimi değiştiğinde varlıklarda değişir, dolayısıyla nesneler dünyasındaki varlıkların bilgisi elde edilemez. İdealar dünyası ise tıpkı matematik bilgisi gibidir ve değişmez, ezeli ebedi varlıklar dünyasıdır, dolayısıyla Platon’a göre esas bilgi ideaların bilgisidir.

Buna göre Platon’u esas bilginin ideaların bilgisi olduğu sonucuna götüren argüman aşağıdakilerden hangisi olabilir?

A
Duyusal dünyadaki varlıkların gerçek oluşları
B
Duyusal dünyadaki varlıkların gerçek oluşları
C
İdeaların değişebilen varlıklar oluşu
D
Nesneler dünyasının ideaların asılları olması
E
İdeaların değişmez varlıklardan oluşması
Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 10 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör