12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar Test 3

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Uzlet, inziva, yalnızlık, tek başına yaşamak, topluma karışmamak anlamlarına gelir.

Tasavvuf ilminde ve Rifailik akımında önemli bir yeri olan bu kavram aşağıdakilerden hangisidir?

A
Halvet
B
Fakr
C
Züht
D
Zikir
E
Sufi
Soru 2

Mevlana’ya göre Tanrıya ulaşmak için gerekli olan en önemli şey aşktır. O ancak yüreği sevgi ile dolu olan bir kimsenin gerçek anlamda ilahi aşka sahip olabileceğine inanıyordu. Ayrıca Mevlana’ya göre insanın gerçek anlamda özgürleşmesi de bu ilahi aşk ile mümkün olacaktır. Çünkü ancak kişi ilahi aşk vasıtasıyla kendisini bu dünyaya bağlayan ve bu geçici dünyanın kölesi haline getiren her türlü gelip geçici
şeylerden sıyrılıp, gerçek özgürlüğe kavuşabilir.

Bu parçada aşağıdaki hususların hangisine değinilmemiştir?

A
Allah’a ulaşmanın yöntemine
B
Gerçek özgürlüğün ne olduğuna
C
İlahi aşka kimlerin ulaşabileceğine
D
İbadetin insan hayatındaki önemine
E
İlahi aşkın insan-Allah ilişkisindeki yerine
Soru 3

Bu tasavvufi akımda şiir ve musikiye ayrı bir önem verildiğinden dervişler, zaman zaman çeşitli müzik aletleri eşliğinde özel giysileriyle belli bir düzen içerisinde sema ayini yaparlar. Çünkü bu akıma göre sema, mutlak güzelliğe âşık olan insanın vecde gelmesini ve ilahi âleme yükselmesini simgeler.

Sema’yı bu şekilde kabul eden tasavvufi akım aşağıdakilerden hangisidir?

A
Ahilik
B
Yesevilik
C
Mevlevilik
D
Nakşibendilik
E
Alevi-Bektaşilik
Soru 4

İnsan hem dünyevi sorumluluklarını tam olarak yerine getirmeli hem de Allah’ı her an hatırında tutmalıdır. Kalbi kötü duygu ve düşüncelerden arındırmalı, dinî emirleri yerine getirmelidir. Ayrıca kişi Allah’ı çokça zikretmelidir. Zikrin ise gizlice, kalpten yapılması esastır.

Bu ilkeler aşağıdaki tasavvufi oluşumlardan hangisine aittir?

A
Kadirilik
B
Bektaşilik
C
Yesevilik
D
Mevlevilik
E
Nakşibendilik
Soru 5

• Zamanın kıymetini bilmek
• Zikirlerin sayısına dikkat etmek
• Her nefeste uyanık ve şuurlu olmak

Bu ilkeler aşağıdaki tasavvufi akımlardan hangisinin ilkeleridir?

A
Kadirilik
B
Nakşibendilik
C
Yesevilik
D
Mevlevilik
E
Bektaşilik
Soru 6

Tasavvufi düşüncede bir şeyhin nezaretinde, manevi yolculuğu ifade etmektedir. O, bir tarikata girme, intisap etme ve o tarikatın gereklerini yerine getirerek manevi bakımdan yol alma demektir.

Bu tanım aşağıdaki kavramlardan hangisine aittir?

A
Seyr-i sülük
B
Tasavvuf
C
İnsan-ı kâmil,
D
Mürşid,
E
Erkan
Soru 7

Aşağıdaki ilkelerden hangisi Mevleviliğin ilkelerinden biri değildir

A
Dindar olmak
B
Alçak gönüllü olmak
C
Dinî esasları iyi bilmek
D
Kalbi her zaman temiz tutmak
E
Zikirlerin sayısına dikkat etmek
Soru 8

Aşağıdaki mutasavvıflardan hangisi tarikat dönemi sufilerinden biri değildir?

A
Ahmet Rıfaî
B
İmam Gazalî
C
Ahmet Yesevî
D
Muhyiddin Arabî
E
Abdulkâdir Geylânî
Soru 9

Tezkiye, nefsi manevi kirlerden arındırma, kusurlardan arıtıp temiz duruma getirme, anlamına gelir.

Buna göre aşağıdaki Mevlevilik akımında yer alan ilkelerden hangisi tezkiye ile ilişkilendirilebilir?

A
Dindar olmak
B
Alçak gönüllü olmak
C
Dinî esasları iyi bilmek
D
Kalbi her zaman temiz tutmak
E
Aklı iyi kullanıp hikmet sahibi olmak
Soru 10

“Tasavvuf tamamen edepten ibarettir.” diyen sufilere göre "edep" üzerinde tasavvufun doğuş döneminden itibaren önemle durulmuş bu kavramın tanımları, yorumları ve tasnifleri yapılmıştır. Birçok hayır ve faziletin kaynağı olan edebe uygun davranış tasavvufi hayatta çok geniş bir uygulama alanı bulmuştur. İlk sufiler, insan hayatını ilgilendiren her konuda edep kuralları koymuşlardır. Daha sonra tarikatlar döneminde bu kurallar "adab ve erkân" tabirleriyle ifade edilmiştir. Sufilere göre, tasavvuf ve tarikat terbiyesinin amacı, insanı Hakk’a ve halka karşı sorumlu davranmasını öğretmektir. Sufiler, zarafet ve nezaketin kaynağı olan bu anlayışı çok sık kullandıkları “Edep yahu!” sözüyle ifade etmişlerdir.

Bu metinin başlığı aşağıdakilerden hangisidir?

A
Tasavufi Düşüncenin Dönemleri
B
Tarikatların Sufilerden Beklentisi
C
Tasavvufi Düşüncede Adab
D
Mutasavvıfların Günlük Yaşantısı
E
“Edep yahu!” Sözünün Açıklaması
Soru 11

Tasavvuf, insanın kalbindeki kötü vasıflardan kurtulma çarelerini, kalpteki iyi vasıflar ve onları kazanma yollarını göstermeyi hedefler. Böylece manevi mertebeleri kat ederek en yüksek mertebe olan "insan-ı kâmil" mertebesine ulaşmayı amaçlar. İnsan-ı kâmil, Arapçada ‘olgun insan’ demektir. İnsan-ı kâmilden kastedilen, Kur'an ve hadislerde ifadesini bulan ahlaki olgunluğa ulaşmış Müslümanlardır. İnsan-ı kâmil şeriat, tarikat, hakikat ve marifet itibariyle tam ve olgun kişidir. Esasen tasavvuf eğitiminin amacı söz konusu bu dört hususu kemale erdirmekten ibarettir.

Bu metin, aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabıdır?

A
Tasavvufun amacı nedir?
B
Nasıl mutasavvıf olunur?
C
Kimlere mutasavvıf denir?
D
Tasavvuf nasıl tanımlanır?
E
Tasavvuf ne zaman ortaya çıkmıştır?
Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 11 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
11Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör