10. Sınıf Felsefe Bilim Felsefesi Test 10

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Whitehead'a göre var olan her şey bir başka şey ile birlikte vardır. O, var olan her şeyin başka şeylerin varoluşuna karşı duyarlı olduğunu söyler. Yani her var1ık başka şeylerle olan aktif ilişkilerinden meydana gelir. O, varlığın duyular aracılığıyla gerçekleşen algıda gözlemlenen nesnelerin toplamıyla sürekli bir değişme sürecinden daha fazla hiçbir şey olmadığını savunur.
Buna göre Whitehead'a göre varlık aşağıdaki yargılardan hangisiyle ifade edilmektedir?

A

Varlık yokluktur.

B

Varlık oluştur.

C

Varlık düşüncedir.

D

Varlık maddedir.

E

Varlık ideadır.

Soru 2

Aristoteles fail nedenselliği, yani bir olayın ya da sonucun vücut bulmasına yol açan etken nedeni hiç küçümsemedi, fakat amaçlı bir dünya görüşüne bağlandı. O, dünyada olup biten hiçbir şeyin boşuna olmayıp bir amaca uygun olarak gerçekleştiğine inandığı için ereksel nedenselliği temel atmıştır. Bu yüzden evrene ilişkin metafiziksel açıklama söz konusu olduğunda, o her türlü varlığı ereksel nedenlerle, yani yönelmiş olduklan amaçlarla açıklamaya kalkmıştı.

Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'in ereksel nedenini ifade eden kavramdır?

A

Teloloji

B

Mekanizm

C

Materyalizm

D

idealizm

E

Teoloji

Soru 3

Monizm, varlığın niceliği konusunda tek bir tözü varlığın nedeni sayan yaklaşımdır.
Buna göre;
I. Varlık ideadır.
II. Varlık maddedir.
III. Varlık ruh ve maddedir.
IV. Varlık oluştur.
V. Arkhe sudur.
tezlerinden hangisi monizmin savunduğu bir görüş değildir?

A

I

B

II

C

III

D

IV

E

V

Soru 4

- Kendisinden şüphe edilemeyecek bilgiye akılla ulaşılır.
- Bilginin oluşumunda tek başına ne akıl ne de deney yeterlidir.
- Bilgiye ne akıl ne de deneyle ulaşılabilir. Bilgiye sezgiyle ulaşılabilir.
- insan zihni doğuştan boştur, sonradan deneyle dolar.
Buna göre aşağıdakilerden hangisiyle ilgili bir açıklama yer almamıştır?

A

Empirizm

B

Kritisizim

C

Rasyonalizm

D

Entüisyonizm

E

Septisizm

Soru 5

Genellikle gündelik hayatta karşımızdakinin bir iddiasını doğru bulmadığımızı belirtmek istediğimizde "Senin bu sözün yanlış." dediğimiz gibi "Senin bu sözün gerçek değil." dediğimiz de olur. Burada dile getirildiği gibi doğruluk ve gerçeklik kavramları günlük hayatta birbirlerinin yerine kullanılmaktadırlar. Gerçek, söylenen şeyin, iddianın konusu olan şeydir ve dış dünyada, nesneler dünyasında bulunur.
Örneğin; "güneş", "havanın sıcaklığı", "yağmur yağması" bir doğru değildir, bir gerçektir. Ama "güneşin var olduğuna", "havanın sıcak olduğuna~, "dışarıda yağmur yağdığına" ilişkin sözümüz, ifademiz doğrudur. O halde doğruluk zihinle, zihinde bulunan veya beynin ürettiği bir şeyle, teknik bir deyişle, "önerme" ile ilgilidir. Buna karşılık gerçeklik dışta olandır.
Buna göre;
I. Gerçeklik nesnelerin zihnimizdeki kavramlarıdır.
II. Gerçek olan aynı zamanda doğrudur.
III. Doğruluk zihnimizden bağımsız olarak var olandır.
IV. Doğruluk zihnimizde var olan bir önermenin gerçekle uyuşması halidir.
V. Gerçeklik zihnimde var olanla, doğruluk ise dışta olanla ilgili kavramlardır.
ifadelerinden hangisi doğrudur?

A

I

B

II

C

III

D

IV

E

V

Soru 6

Felsefe genel olarak her şeyi kendisine konu yaparken, bilim felsefesinin tek konusu vardır; o da bizzat bilimin kendisidir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi bilim felsefesinin konusun değildir?

A

Bilimin doğası nedir?

B

Bilimin kapsamı ve yapısı nedir?

C

Bilginin kaynağı nedir?

D

Bilimsel kuram ve gerçek arasındaki ilişki nedir?

E

Bilimin kullanması gereken yöntem nedir?

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 6 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
6Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör