10. Sınıf Felsefe Siyaset Felsefesi Test 11

%%PERCENTAGE%%
Doğru Sayısı: %%SCORE%%
Yanlış Sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
Boş Sayısı: %%BOS%%

Soru 1

Hobbes'a göre doğa, insanları beden ve zihin yetilerinde öyle eşit yaratmıştır ki bazen besbelli bedence daha güçlü ya da bir başkasından daha keskin zihinli biri bulunsa bile, her şey hesaba katılınca, iki insan arasındaki fark bir kimsenin kendisinde başkalarında bulunmayan bir üstünlük olduğu savını öne sürebilmesine el verecek kadar büyük değildir. Çünkü beden gücü söz konusu olduğunda en zayıf olan ya gizli bir düzenle ya da kendisi gibi aynı tehlike altında olan başkalarıyla birleşerek en güçlüyü öldürmeye yetecek kadar güçlüdür.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi Hobbes'un görüşü değildir?

A

İnsan insanın kurdudur.

B

Doğada her insan eşittir.

C

Her insan diğer insan için bir tehlikedir.

D

Zihin ve beden yönünden güçlü olan insanlar diğerlerine göre daha üstündür.

E

Her insan kendi gücü ölçüsünde diğeri için bir tehlikedir.

Soru 2

Machiavelli "Hükümdar" adlı eserinde, "güce dayanan ulusal devlet" idealini ortaya koyar ve devletin, hükümdarın ya da egemenin gücünü bir ulusa dayanmaktan alması gerektiğini öne sürer. Bu anlayışa göre devlet gücünü Kilise'den almamalıdır, Kilise'ye bağlı olmaktan kurtulmalıdır. Machiavelli'ye göre bir devlet kurmak, kurulmuş bir devleti korumak, bir krallığı yönetmek, bir ordu toplamak, bir savaş yürütmek ya da adaleti dağıtmak için Eski Çağ'ın bilge ve erdemli yöneticilerini örnek almak gerekir. Devletin başındaki hükümdarın tek amacı devleti yaşatmak ve devletin gücünü korumak olmalıdır. Bu uğurda her şey yapılabilir ve kullanılacak her araç meşrudur.
Metne göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

A

Devletin sürekliliği için her yol mübahtır.

B

Kuvvetler ayrılığına dayanan bir devlet tek amaç olmalıdır.

C

ideal devlet kilise egemenliğinde olandır.

D

Devlet bireyler içindir.

E

Bireysel özgürlüğü temele alan bir devlet modeli idealdir.

Soru 3

Marx felsefesinin en önemli yanı, toplumbilime olan katkısıdır. Marx, diyalektik materyalizmi toplum alanına da uygular. Materyalizm bilinci, var1ıktan kalkarak açıklandığına göre, insanlığın toplumsal yaşamı üzerinde düşününce de toplumsal bilinci, toplumsal var1ıktan kalkarak açıklanması gerekir. Maddi yaşamın üretim biçimi, toplumsal, politik ve ruhsal varlığın yaşama sürecini belirler. insan eylemlerinin başlıca iticisi ekonomik yapıdır. Toplumların en ilkel biçimlerinde ortak mülkiyet vardır. Bu ortak mülkiyet özel mülkiyete doğru gelişmiş, yani kendi olumsuzlanmasını da içinde taşımıştır.
Marx'ın toplum bilinci ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A

İdeal devlet düzenini eşitlik ilkesine dayandırır.

B

Özel mülkiyetin olması gerektiğini söyler.

C

Toplumsal yapıyı diyalektik materyalizme göre açıklar.

D

Üretim biçimleri toplumsal yapıyı belirler.

E

Ekonomi toplumların itici gücü olarak görülür.

Soru 4

I. Yapabilme, kendi istencini egemen kılabilme gücü; siyasal anlamıyla ise bir toplumun egemenliği elinde bulunduran gücü ifade eder.
II. Yasallık veya yasaya uygunluk olarak tanımlanan bu kavram, yapılan eylemin veya etkinliğin yazılı yasaya, pozitif hukuka uygun olması demektir.
III. Kamu hizmetlerinin düzenli, yasalı ve eşit yapılabilmesi için kurulmuş hiyerarşik örgüte verilen addır.
IV. Toplum ve birey ilişkilerini düzenleyen, belirleyen ve devletin yaptırım gücüyle uyulması zorunlu kılınan davranış kurallarının oluşturduğu sistemdir.
Tanımına yer verilmemiş kavram aşağıdakilerden hangisidir?

A

Hukuk

B

Meşruiyet

C

Sivil toplum

D

Bürokrasi

E

İktidar

Soru 5

Devletin yapay bir kurum olduğunu ve sözleşme ile oluştuğunu savunan filozoflar aşağıdakilerden hangisinde birlikte verilmiştir?

A

Platon - Aristoteles

B

John Locke - Platon

C

Ibn-i Haldun -Platon

D

Aristoteles - Thomas Hobbes

E

J. J. Rousseau - John Locke

Soru 6

Weber'e göre iktidar yani yöneten otorite gücünü üç kaynaktan alır. Bunlar; geleneksel otorite, karizmatik otorite ve demokratik veya hukuksal otoritedir.
Aşağıdakilerden hangisi geleneksel otoriteye ait bir özellik değildir?

A

Otoritenin kaynağı yerleşik inançlardır.

B

Feodal toplumlarda görülür.

C

Ataerkil toplumlar, geleneksel otoriteyi elinde bulunduran yöneticiler tarafından yönetilir.

D

Kaynağı rasyonel yasalardan alan bu otorite yazılı hukuka dayanır.

E

Kral, padişah, şeyh, hakan, imparator gibi gücü elinde bulunduran yöneticiler, bu gücün onlara Tanrı tarafından verildiğine inanırlar.

Soru 7

I. Seçme ve seçilme hakkı
II. Özel mülkiyet edinme hakkı
Belirtilen haklar aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?

A

Kişisel haklar- Toplumsal ve ekonomik haklar

B

Toplumsal ve ekonomik haklar-Siyasal haklar

C

Kişisel haklar- Siyasal haklar

D

Siyasal haklar -Kişisel haklar

E

siyasal haklar- Toplumsal ve ekonomik haklar

Soru 8

Sivil toplum, devlet kurumlarının dışında, toplumun kendi kendisini yönlendirmek için kendi kurumlarını oluşturduğu demokratik yapıdır. Sivil toplumun başlıca özelliği, özgür vatandaşların bir araya gelerek devlet veya özel girişim karşısında haklarını koruma isteğidir. Toplumun istek ve çıkarları doğrultusunda daha çabuk kamuoyu oluşturmak ve demokratik işleyişi sağlama sivil toplumun amaçları içindedir.
Aşağıdakilerden hangisi sivil toplum için söylendiğinde yanlış olur?

A

Demokratik ve hukuka dayalı devletlerde varlık gösterirler.

B

Demokratikleşmeyi hızlandıran bir ögedir.

C

Bireylerin haklarını korumak için kurulmuş toplumlardır.

D

Devletin desteği ile kurulmuş örgütlenmelerdir.

E

Toplumun istek ve çıkarlarını korumak temel amaçlarındandır.

Soru 9

Maurice Duverger'e göre, "En küçüğünden en büyüğüne, en ilkelinden en gelişmişine, geçicisinden kalıcısına kadar tüm toplumlarda yönetenler ve yönetilenler arasında köklü bir ayrım vardır." Kısaca bir tarafta emredenler, diğer tarafta bu emirlere itaat edenler vardır. Duverger'in dediği gibi, tüm toplumlarda çeşitli oranlarda düzen vardır. Çünkü insan karmaşanın ve kaosun olduğu yerde toplum oluşturamadığı gibi, yaşamını sürdürme garantisine de sahip değildir.
Metinde ele alınan siyaset felsefesi konusu aşağıdakilerden hangisidir?

A

İdeal devlet düzeni

B

Düzen - devlet ilişkisi

C

ütopyalar

D

iktidarın kaynağı

E

Egemenliğin kullanılış biçimleri

Soru 10

Platon'a göre, devlet insana benzeyen bir organizmadır. Devlet bireylerin devamıdır; yani devletin doğası veya temeli insanın doğası gibidir. insanla devlet birbirine benzer. insanın ruhundaki üç erdeme karşılık devlette de üç sınıf bulunur. Birinci sınıf, maddeye ve bedene düşkün olan üreticiler; yani işçi, köylü ve zanaatkarlar; ikinci sınıf, cesaret erdemi taşıyan bekçiler yani askerler; üçüncü sınıf, manevi hazzı ön plana çıkaran bilginler, filozoflar ve yöneticilerdir. Platon'a göre, her sınıf kendi doğasını gerçekleştirirse toplum ve devlette düzen doğal olarak sağlanmış olur.
Buna göre;
I. Devlet yapay bir kurumdur.
II. Devlette sınıflar vardır.
III. Devlet demokrasi ile yönetilir.
IV. Devlet doğal bir kurumdur.
V. Devletin yöneticisi filozoflardır.
yargılarından hangileri Platon'un devleti için geçerlidir?

A

I ve II

B

II ve III

C

I, II ve IV

D

II, III ve V

E

II, IV ve V

Üyelerimiz test çözdükçe puan kazanmakta ve kazandığı puanlarla ücretsiz kitaplar alabilmektedir. Şu an üye girişi yapmadığınız için puan kazanamayacaksınız.
SINAVI BİTİR
Toplam 10 Soru.
Liste
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
12345
678910
Son
Geri dön



Bildir

Test İstatistikleri (Ortalama)

Başarı Tablosu

İsim Soyisim Doğru Yanlış Süre
Takip Et
Bildir
0 Yorum
Inline Feedbacks
Tüm yorumları gör